- Snart får Gjesdal tre førerløse busser - med millioner i støtte fra EU
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Snart får Gjesdal tre førerløse busser - med millioner i støtte fra EU
I april settes tre førerløse busser i trafikk i Gjesdal i Rogaland. Kommunen er del av et EU-støttet prosjekt som skal teste funksjonaliteten, driftskompatibiliteten og sikkerheten ved autonome bussflåter.

alt

Utprøvingen som skal foregå på Jæren i 2020 er en del av det EU-støttede prosjektet FABULOS (Future Automated Bus Urban Level Operation Systems) som ble startet i 2018.

FABULOS er et tretrinns prekommersielt anskaffelsesprosjekt (pre-commercial procurement (PCP)) som har som mål å levere en mulighetsstudie for automatisert offentlig transport som del av det eksisterende transportsystemet.

I den første fasen av PCP-et utviklet fem utvalgte konsortier et konsept og en systemarkitektur som var i stand til å drifte selvkjørende busser.

I den andre fasen av PCP-et utviklet de fire konsortiene som ble med i denne fasen prototyper basert på deres egne skyttelbussløsninger. Alle konsortiene lyktes i prototypefasen og fikk full kompensasjon for arbeidet de hadde lagt ned. De mest lovende løsningene fikk tildelt betydelige midler.

LES OGSÅ: Nå skal Solvik-Olsen jobbe med førerløse busser

Tester i reelle forhold
Nå er prosjektet inne i tredje fase. Målet her er å verifisere og sammenligne prototypeløsningene under reelle forhold.

Basert på en vurdering av den tekniske evalueringskomiteen og det eksterne evalueringspanelet, ble disse tre konsortiene invitert til å delta i den siste fasen:

• Sensible 4 – Shotl Consortium med to partnere: Sensible 4 fra Finland og Shotl fra Spania. Konsortiet benytter den automatiserte Gacha-bussen fra Sensible4 og MUJI.

• The Mobile Civitatem Consortium som består av fire estiske partnere: Modern Mobility, Tallinn University of Technology, AuVeTech og Fleet Complete. Dette konsortiet bygger og tester sin egen selvkjørende buss - Iseauto.

• The Saga Consortium som er satt sammen av fire partnere: Halogen, Forus PRT og Rambøll Management Consulting fra Norge sammen med Spare Labs fra Canada. Konsortiert vil samarbeide med en av de Europeiske produsentene av selvkjørende busser.

LES OGSÅ: Volvos sikkerhetssjef: Skeptisk til autonomt

I den tredje fasen mottar konsortiene opp til 740.000 euro (eks. MVA) for å validere sine prototyper, forberede pilotene og implementere driftssystemer. Totalt får Gjesdal kommune 11,4 millioner for å være med i prosjektet, ifølge Stavanger Aftenblad.

I pilotperiodene vil tre ulike komplette autonome skyttelbussløsninger bli testet i fem europeiske byer. Pilotene vil bli gjennomført i Gjesdal (Norge), Helsingfors (Finland) og Tallinn (Estland) i vår med tre busser på hvert sted. Høsten 2020 vil pilotene bli lansert i Lamia (Hellas) og Helmond (Nederland).

LES OGSÅ: Scania tester selvkjørende busser utenfor Stockholm

Sterk stigning
I den seks måneder lange prøveperioden vil funksjonaliteten, driftskompatibiliteten og sikkerheten ved de autonome flåtene bli vurdert. Alle pilotene vil finne sted i urbane miljøer, men hver pilotlokasjon har sine egne spesielle utfordringer.

I Gjesdal er det for eksempel en 12 prosent stigning på grunn av kupert terreng, mens i Lamia må systemene kunne håndtere høye temperaturer.

I Nederland må det tas hensyn til det store antallet syklister og i Helsingfors passerer ruten den nest travleste jernbanestasjonen i landet.

I Tallinn vil forbindelsen til flyplassen bli forbedret, noe som vil føre til utfordringer med faktorer som eksisterende busstrafikk.

LES OGSÅ: Selvkjørende - en definisjon

Fjernstyring
På alle stedene vil bussrutene bli testet for å sikre at fjernstyringen fra kontrollrommet fungerer tilfredsstillende. I tillegg må bussene automatisk kunne håndtere hindringer som for eksempel parkerte biler.

Bussene forventes å være førerløse, og en sikkerhetsperson vil bare kunne være om bord hvis de lokale reglene krever det.

Initiativtakerne bak FABULOS-prosjektet mener utprøvingen kan fremskynde introduksjonen av nye typer automatiserte løsninger for gjennomføring av den siste delen av en kollektivreise på det europeiske markedet.

Derfor vil byene som har planer om slike anskaffelser og de foretrukne partnerne sette i gang et offentlig innkjøp av innovasjon. Oppfølgingsanskaffelsen vil være gjenstand for diskusjon under sluttkonferansen i FABULOS som finner sted 26. november 2020 i Helsingfors.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2301 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 297 LASTEBILER TIL SALGS