-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Starship på egne hjul
Det store transport-selskapet Hermes har levert småpakker med roboter i Hamburg en stund allerede. Nå er det Londons tur.
Vi har møtt Starship før. En start-up fra Estland som utvikler hjulutstyrte roboter ment for last-mile småpakkeleveringer.
Vi har tidligere vært borti dronene deres, da de ble brukt av Mercedes-Benz i et Future Van-prosjekt. Men etter det har også det trans-europeiske logistikk-firmaet Hermes omfavnet produktet og konseptet og har begynt å teste det ut.
Inntil 10 kilo
De startet forsøkene i fjor høst i tre forsteder i Hamburg og så er det Southwarks tur. Et område som ligger såpass sentralt at det grenser mot City, rett sør for London Bridge.
Der skal disse små automatene levere eller hente pakker innenfor en garantert slot på 30 minutter. Dronene måler 55 x 70 cm, er utstyrt med en varselvimpel og har låsbar plass til en pakke på inntil 10 kg.
De har seks hjul, farten kan bli 6 km/t og de har en rekkevidde på inntil 3,5 km fra et kontroll-senter – for eksempel en stor kassebil – der dronen lades og lastes eller losses.
Kundene der ute har kontroll på virksomheten via en app på telefonen.
99 prosent autonome
Hermes har et mål om at dronene skal bli 99 prosent autonome i fremtiden. Der en operatør kan kontrollere en flokk droner samtidig, via GPS og Internett.
Starship har allerede forsøkt seg med matleveringer i London og nå sier Carole Woddhead, Hermes sin CEO, at de virkelig ser frem til å revolusjonere levering-på-døra bransjen.