-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mercedes-Benz med «last mile»
Under høstens oppkjøring til IAA viste Mercedes-Benz flere muligheter for «last mile delivery». Nå investerer de tungt i en av løsningene.

Under Vision Van-presentasjonene på høsten i fjor kunne Mercedes-Benz blant annet vise en drone-løsning der publikum ble beskyttet med et trygt nett mellom scenen og oss – så trygt er det.
Det var en mulighet for levering av pakker, de siste meterne mellom bilen og kunden.
Selvgående roboter
En annen mulighet var selvgående roboter som hørte til i moderbilen, som automatisk ble lastet med relevant pakke inne i bilen og så sendt av gårde til aktuell adresse der den avleverte godset, hvoretter den trillet tilbake til bilen der den selv fant veien om bord.
Dette var en løsning fra en start up-bedrift i Estland som kaller seg Starship Technologies. Og var nok den delen av en rekke omfattende demonstrasjoner av forskjellige fremtidige teknologier jeg ikke ble mest overveldet av.
Umoden teknologi
For det første var jeg ganske overbevist om at hvis en slik boks-på-mange-hjul forsøkte å komme forbi meg på fortauet ville min første reaksjon være å tuppe den opp i nærmeste søppelkasse.
Deretter begynte jeg lure på økonomien i dette, hvor lenge måtte bilen stå parkert, uproduktiv, mens den ventet på de åtte robotenes tilbakekomst.
Og for det tredje var teknologien åpenbart umoden - føreren måtte tjore roboten fast til bilen, manuelt, da den endelig kom tilbake.
16,5 mill. euro
Nå er det åpenbart at Daimler har færre innvendinger enn meg – og sikkert med god grunn. De har tross alt jobbet sammen i lang tid allerede. Og nå forteller tyskerne at de har satt 16,5 millioner euro inn i bedriften.
Formålet er at de sammen skal utvikle produkter slik at de kan starte pilotforsøk med varebiler+roboter. Det er åpenbart flere logistikkselskaper inne i dette bildet, og Daimler sier at virkelige-liv prosjektene vil være i gang allerede i år.
Jeg er fremdeles ikke sikker på at min første reaksjon bare vil være vennligsinnet hvis jeg får en slik en opp i hælene mine.