Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief
Ford F-250 Super Chief

Fords Super Sjef: Tre tanker på en gang

Nå skal det med en gang sies at det kanskje er enklere å ha tre tanker når du er bil enn når du er sjef. Men Super Chief er altså navnet på en av Fords Detroit-konsepter.

Publisert

Og for en sjef. Her er det tøffe tak. Den ser ut som den er hogd ut av granitt, og står fjellstøtt på sine 24-tommere med et uttrykk som om han er klar til å kjøre over alt som prøver seg. Inspirasjonen ser ut til å være store amerikanske lokomotiver fra midten av forrige hundretall.

Samtidig er den pakket med miljø-alibier. Motoren har faktisk norske aner, men det vil føre for langt å forklare. Systemet den bruker er nemlig utviklet ved Fords forskningsfilial på Høyskolen i Aachen, og kalles Tri-flex.

Fremtidstruck
Det betyr at den er fleksibel nok til å kunne brenne tre forskjellige drivstoff: hydrogen, E85 eller bensin. Skjønt, hvor rørende miljøriktig systemet blir når den koples til en ildsprutende V10 motor, kan man jo diskutere.

Det hele er basert på en F-250 og kan kanskje oppfattes som et signal på hvilken vei Fords store trucker skal ta i fermtiden.

Et kort øyeblikk trodde jeg det var dette selskapet som hadde sagt at nå skulle de konsentrere seg om de mindre bilene, fordi det var det folk ville ha nå.

Powered by Labrador CMS