Denne Volvoen trekker 295 tonn

Mens vi venter på helt ny Volvo FH, presenterer Volvo en spesialutgave av dagens FH16 beregnet på totalvekter opp til 295 tonn.

Publisert

De riktig tunge spesialtransportene er visstnok i vekst. Det gjør Volvo noe med.

- I markedet for oppdrag over 200 tonn har vi utviklet en spesielt egnet utgave av FH16, opplyser Hayder Wokil, produktsjef for langtransport ved Volvo Trucks europadivisjon.

Den nye FH 16 Heavy Duty-utgaven klarer opp til 295 tonn – selvsagt avhengig av stigningsgraden på veien der godset fraktes.

Til de av våre lesere som ikke er helt familiære med normale vogntogvekter, kan vi opplyse at maks totalvekt for bilene på veiene i Norge i dag er 50 tonn (og 56 tonn for tømmerbiler på et begrenset antall strekninger).

Unntaket er enkelte strekninger hvor det pågår en prøveordning med ekstra lange biler (25,25 meter, såkalte modulvogntog), som kan ha opp til 60 tonn. Klikk på link for egen sak.

Skal man frakte gods som gir høyere totalvekt, må skaffe seg dispensasjon etter fastsatt og strenge tekniske regler for antall aksler, avstander mellom dem etc.

- Både transportkostnader og drivstofforbruk blir lavere per fraktet tonn enn for biler med lavere tillatte totalvekter, forklarer Wokil, og fastslår:- Og det blir nødvendigvis både lønnsomt og vedre for miljøet.

FH16 har en 16-liters motor som fra før yter 600 hester og 2800 newtonmeter dreiemoment. Denne er koblet mot en automatisk 7-trinns girkasse med momentomvandler og to reversutvekslinger.

Les også: Gode Volvo- og Scania-resultater

Men det hele skal jo stoppes, Motorbremsen VEB+ yter 425 kW, mens den integrerte retarderen i tillegg yter 450 kW.

Det er altså totalt 875 kW bremseeffekt, som tilsvarer rundt 1200 hestekrefter – før man i det hele tatt begynner å legge på de vanlige bremsene.

Bilen gjøres tilgjengelig som trekkbil, og med en rekke akselkombinasjoner etter behov.

Les også: Tilhengersalget er stabilisert.

Powered by Labrador CMS