-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hengersalget stabilisert
HENGERE OVER 16 TONN: Hengere med skap utgjør fortsatt 25 prosent av markedet, men innslaget av semitrailere har gått ned fra 55 til 45 prosent.

Antall registrerte hengere over 16 tonn falt enda mer dramatisk under finanskrisen enn antall lastebiler.
I 2007 ble det registrert nær 2700 hengere. I 2010 var tallet 1100 hengere, altså 60 % tilbake.
Det kan likevel synes som om bunnen er nådd også i dette markedet. Fra 2009 til 2010 var reduksjonen kun 2,4 prosent – og det er love å håpe at kurven snur i 2011.
Interessant er det dessuten å se på sammensetningen av hengermarkedet. Henger med skap er fortsatt en slager, og tar både i 2009 og 2010 sine 25 prosent av markedet.
Les også:
En markant endring har imidlertid skjedd med innslaget av semitrailere. I 2007 og 2008 tok semier av forskjellige typer over 50 prosent av markedet. I 2009 og 2010 har de tilsynelatende stabilisert seg nede rundt 45 prosent (se nederste tabell med segmentoversikt).
Bildekarusellen over er for øvrig fra november i fjor da Närko kunne gratulere daglig leder Jomar Standnes, Standnes Transport AS med nye fem flotte Volvo trekkvogner og Närko skapsemier på Volvos anlegg i Sandane. De fornøyde sjåfører er i tillegg til Standnes Alf Roger Søvde, Erik Jacobsen, Magne Ivar Undeland, Dan Jonny Kolsrud, og Karsein Feet.
Mest positiv utvikling skjer innen krokløft på henger. Det er ikke de helt store volumene, men mens denne varianten hadde en segmentandel på 0,5 prosent i årene 2007 til 2009, steg andelen til 2,6 prosent i 2010.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Påbyggtype hengere | År og antall |
|
| |
Over 16 tonn |
|
|
|
|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Trekkvogner/dolly | 1 | 5 | 3 | 0 |
Skap | 738 | 676 | 283 | 276 |
Dumper | 426 | 351 | 153 | 141 |
Tank | 118 | 146 | 72 | 60 |
Krokløft | 11 | 11 | 6 | 29 |
Containerløft | 47 | 39 | 10 | 12 |
Tipp | 66 | 47 | 36 | 29 |
Fast plan, avtagbar kran | 427 | 362 | 155 | 201 |
Tømmer | 32 | 28 | 14 | 4 |
Annet spesialpåbygg | 822 | 640 | 398 | 351 |
Totalt | 2688 | 2305 | 1130 | 1103 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Segmentandel prosent | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Trekkvogner | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 0,0 |
Skap m/u bakløfter | 27,5 | 29,3 | 25,0 | 25,0 |
Dumper | 15,8 | 15,2 | 13,5 | 12,8 |
Tank | 4,4 | 6,3 | 6,4 | 5,4 |
Krokløft | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 2,6 |
Containerløft | 1,7 | 1,7 | 0,9 | 1,1 |
Tømmer | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 0,4 |
Annet spesialpåbygg | 30,6 | 27,8 | 35,2 | 31,8 |
Semitrailer | 54,2 | 51,0 | 45,4 | 46,3 |