-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Heller kaldt vann i IAA-blodet
Godt og vel en uke før IAA åpner i Hannover peker Daimler-sjefen på at det er mørke skyer i lastebilhorisonten.
KOMMENTAR: Man har tendens til å bli litt euforisk foran en stor messeåpning som nyttekjøretøy-utstillingen IAA i Hannover.
Lastebilsjefen hos Daimler, Andreas Renschler, minner oss derfor behendig om at ikke alt går på skinner.
- Ingen aner hvordan konjunkturene i Europa vil utvikle seg. Det er umulig å ha noen sikre formodninger om markedsutviklingen i 2013, uttaler han i et intervju med Financial Times Deutschland.
Selv har ikke Renschler hatt grunn til å se alt for mørkt på det så langt.Les også. Varsler medvind i 2012
Til og med juli hadde han solgt 268.344 lastebiler, 23 prosent mer enn i samme periode i fjor.
Et sterkt USA og Asia kunne kompensere for et svakt Europa. Og i motsetning til for eksempel hos MAN og Iveco er det ikke snakk om å kutte produksjonen.
Men Daimler selger bare 14 prosent av sin produksjon i Europa – i Amerika selger de for eksempel dobbelt så mange biler.
Og selv ikke Amerika-markedet er bare lyst. I Brasil ble det stopp en periode på grunn av nye avgasskrav. Og hva som kommer til å skje i USA er i stor grad avhengig av hva som skjer med presidentvalget.
- De store operatørene kommer til å fortsette å kjøpe biler, beroliget Renschler, før han fulgte opp med: - Men spørsmålet er hvor mange de kommer til å kjøpe…
Usikkerheter over det store bildet bygger på store investeringer i Kina, som sammen med Foton, presser marginene hos Daimler. Og nye investeringer i India ligger på 700 millioner Euro.
Det er altså tøffe belastninger når Renschler samtidig har lovet at driftsmarginen i 2015 skal ende på 8 prosent, opp fra 6,5 i fjor.
Samtidig vet han veldig godt at konkurrentene står ikke stille. Senest i forrige uke sa sjefen for nummer to, Volvos Olof Persson, klart fra at de var like mye ute etter Mercedes-Benz med sin nyeste modell FH, som de var etter de mindre konkurrentene.
Så om ikke konjunkturene foran IAA er de aller beste, later det til at konkurransen fremdeles kommer til å slå gnister.
Til glede for hvem? Om ikke for ansatte, aksjonærer eller kunder, så i hvert fall for journalistene!
Jon Winding-Sørensen