-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Selvkjørt i Sveits
I Sveits skal det nå settes inn autonome busser i vanlig bytrafikk. Posten har regien.
Den sveitsiske posten har et eget trafikkselskap, PostAuto Schweiz AG, som nå skal sette inn to busser fra franske Navya i trafikk.
Forsøket vil skje i en by som heter Sitten med 33.000 innbyggere og det spesielle er at bussene er helt autonome.
Helelektriske
Hver buss har plass til ni sittende og noen stående passasjerer og måler 480 x 205 cm. De har en teoretisk toppfart på 40 km/t, men her skal den begrenses til 20, og de er selvfølgelig helelektriske. De skal kunne kjøre seks til åtte timer før de må lades opp igjen.
Ifølge både operatør og produsent er dette første gang i Europa det settes i gang helautomatisk kjøring i en by med vanlig trafikk. Automat-transport som følger faste ruter på begrenset område er ikke sjelden, men Sitten-programmet er nytt.
Forsøkene skal starte i desember, i første omgang med «kompetente folk» om bord. Selv om bussene ikke har ratt eller andre betjeningsorganer må det være med en person som kan betjene nød-stopp i første omgang.
Men på vårparten regner man med at bussene kan jobbe helt på egen hånd, styrt av både nøyaktige sensorer og av en software som lærer opp seg selv.
I videoen kan du se den selvkjørende bussen i drift (artikkelen fortsetter under videoen):
Bare starten
For Sitten og PostAuto er dette imidlertid bare starten. På sikt skal man ha en flåte autonome kjøretøy, en slags shuttle-tjeneste som er uavhengig av ruter og rutetider, som kan kjøre dør-til-dør og som helt tilpasser seg innbyggernes behov.
Navya har lang erfaring med slike busser. Men hittil bare på lukkede industriområder og i forbindelse med store utstillinger. Allerede i 2005 deltok de i det amerikanske (militære) DARPA-løpet i Mojave-ørkenen med en selvkjørende 450 hesters Chevrolet Pro truck som ble GPS-styrt gjennom 212 kompliserte kilometer.
I dag, sier de, er de klare til å møte hvilke storbyutfordringer som helst. Det er bare regelverket som setter grenser.