-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Selvkjørt i Sveits
I Sveits skal det nå settes inn autonome busser i vanlig bytrafikk. Posten har regien.

Den sveitsiske posten har et eget trafikkselskap, PostAuto Schweiz AG, som nå skal sette inn to busser fra franske Navya i trafikk.
Forsøket vil skje i en by som heter Sitten med 33.000 innbyggere og det spesielle er at bussene er helt autonome.
Helelektriske
Hver buss har plass til ni sittende og noen stående passasjerer og måler 480 x 205 cm. De har en teoretisk toppfart på 40 km/t, men her skal den begrenses til 20, og de er selvfølgelig helelektriske. De skal kunne kjøre seks til åtte timer før de må lades opp igjen.
Ifølge både operatør og produsent er dette første gang i Europa det settes i gang helautomatisk kjøring i en by med vanlig trafikk. Automat-transport som følger faste ruter på begrenset område er ikke sjelden, men Sitten-programmet er nytt.
Forsøkene skal starte i desember, i første omgang med «kompetente folk» om bord. Selv om bussene ikke har ratt eller andre betjeningsorganer må det være med en person som kan betjene nød-stopp i første omgang.
Men på vårparten regner man med at bussene kan jobbe helt på egen hånd, styrt av både nøyaktige sensorer og av en software som lærer opp seg selv.
I videoen kan du se den selvkjørende bussen i drift (artikkelen fortsetter under videoen):
Bare starten
For Sitten og PostAuto er dette imidlertid bare starten. På sikt skal man ha en flåte autonome kjøretøy, en slags shuttle-tjeneste som er uavhengig av ruter og rutetider, som kan kjøre dør-til-dør og som helt tilpasser seg innbyggernes behov.
Navya har lang erfaring med slike busser. Men hittil bare på lukkede industriområder og i forbindelse med store utstillinger. Allerede i 2005 deltok de i det amerikanske (militære) DARPA-løpet i Mojave-ørkenen med en selvkjørende 450 hesters Chevrolet Pro truck som ble GPS-styrt gjennom 212 kompliserte kilometer.
I dag, sier de, er de klare til å møte hvilke storbyutfordringer som helst. Det er bare regelverket som setter grenser.