Polske Solaris viser blant annet frem sin Urbino 18 Electric.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Disse lager et leven uten like inne på messen. Korpsmusikantene er visstnok en gammel tradisjon på bussmessen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stoffprøver i utallige farger, kvaliteter og mønstre finnes hos spesialbedriftene som leverer slikt.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
VanHool er kjent for gode turbusser. I år feirer det nederlandske selskapet 70 år.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
VanHool feirer 70 år, og viser frem disse særegne bybussene.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
VanHool feirer 70 år, og viser frem disse særegne bybussene.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
VanHool feirer 70 år, og viser frem disse særegne bybussene.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Trolleybuss er fortsatt aktuelt.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nok en underleverandør med setestoff som spesialitet.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fargerikt og fint!
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Busworld 2017

Busworld 2017

ZF er på plass, blant annet med et utvalg girkasser.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Utallige minibuss-byggere, spesielt fra Øst-Europa, setter sitt preg på messen med en rekke ulike løsninger.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bosch tar deg med inn i fremtiden.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Elektrohydraulisk styrig fra Bosch gir muligheter for en rekke elektroniske assistentsystemer.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Som sagt, trolleybusser er fortsatt aktuelt.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
DAF-motorene sitter i mange busser.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Isuzu driver med mye mer enn pickuper. Selskapet startet med lastebilproduksjon, og er i dag blant annet store på buss.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Tilbehør er viktig.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Kinesiske BYD forteller at de nå også har startet produksjon av elbusser i Europa.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
...og at de har elbusser rullende rundt i mer enn 20 europeiske land.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Alexander Dennis hevder deres Enviro er den best-selgende dobbeltdekkeren i verden.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Integralia bygger minibusser på Mercedes-chassis.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Spanske Irizar viser frem flere nydelige turbusser.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Spanske Irizar viser frem flere nydelige turbusser.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
VDL satser stort på elektriske busser.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her skryter VDL av hvor mange kilometer deres Citea Electric til enhver tid har tilbakelagt.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Norske Arne Johans Bussreiser har kjøpt ny turbuss fra den spanske produsenten Beulas. Modellen heter Glory og er bygget på MAN-chassis.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Teknisk direktør i Beulas, Toni Codina Soley, forteller at dette er den første bussen de har solgt til Norge, men at de har flere interessenter på gang.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania har verdenspremiere på sin fullelektriske Citywide LF, som sannsynligvis skal være med å konkurrere om anbud i Norge.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Scania har verdenspremiere på sin fullelektriske Citywide LF, som sannsynligvis skal være med å konkurrere om anbud i Norge.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Denne Scania Citywide LE er utstyrt med gassmotor og skal sannsynligvis være med og konkurrere i norske anbud i 2019.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo innfører nå plug in-lading på sine elektriske busser. Fra før var pantograf eneste løsning.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo innfører nå plug in-lading på sine elektriske busser. Fra før var pantograf eneste løsning.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Odd Romundstad, salgsdirektør for Mercedes-Benz buss i Bertel O. Steen, har mange nyheter å vise frem. Citaro med hybridløsning og ny Tourismo, for å nevne noe.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Jan Såtvedt driver busselskapet Team Tour i Lier. Han er selverklært bussnerd og måtte ta en tur på messen, blant annet for å se nærmere på denne nye topputgaven fra Setra.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nydelig buss - her kan jeg trives, konkluderer Såtvedt bak Setra-rattet. Han har totalt 13 busser, og hhar de siste to årene skiftet ut 10 av dem. 5 nye Setra og 5 nye Mercedes-Benz.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
VDL viser selvsagt mer en elektriske busser. Her en flott Futura.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Cummins leverer motorer til en rekke bussprodusenter. Blant annet kinesiske King Long.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
King Long var blant de første kinserne som dukket opp på Busworld for noen år siden. Nå hadde de en stor stand, med alt fra dieseldrevne turbusser til elektriske bybusser.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Leverandører av ulike ladeløsninger til elektriske busser utgjør en stadig større del av bussmessen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
MAN og Neoplan kjører på med en stor stand. Her nyeste Tourliner.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Byløve fra MAN, med hybrid drivlinje.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Utvalg av setestoff hos MAN.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Verdenspremiere for MANs nye Lion Coach.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco Bus gjør mye ut av seg på messen. Her er den fortsatt relativt nye Evadys.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Gjensyn med gamle gode busser er alltid trivelig. Her en Neoplan Skyliner.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Gjensyn med gamle gode busser er alltid trivelig. Her en Neoplan Skyliner.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nederlandske Ebusco leverer kun elektriske busser. Du finner blant annet noen eksemplarer i Rogaland, og snart noen i Drammen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco ønsker velkommen utenfor Kortrijk Expo.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Får du ikke tatt turen i år er det bare å markere denne datoen i kalenderen for 2019. Og husk at messen da er flyttet til Brussel.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Siste Busworld i Kortrijk

Etter 46 år med Busworld i Kortrijk er det slutt. Årets messe er den siste, før sirkuset flytter til Brussel i 2019.

Publisert

For det er sirkus og show, når det som omtales som verdens største B2B (business to business) bussmesse, arrangeres i Belgia annethvert år.

Det er verdenspremierer og andre nyheter, det skal kåres «årets» ditt og «årets» datt, det er korpsmusikere i artige kostymer som går rundt på messeområdet og lager et leven av en annen verden (visstnok en gammel tradisjon), det er gode busser, noen litt merkelige busser og sikkert noen ikke fullt så gode busser.

311 busser
Første gang messen ble arrangert i byen Kortrijk, nær grensen til Frankrike, var i 1971. Da hadde messen 11 utstillere fra to land, og totalt 520 besøkende. I 2015 var det 411 utstillere fra 36 land, og 34.932 besøkende fra 118 land.

Fredag åpnet dørene til den 24. messen som skal arrangeres her, som altså i tillegg blir den siste.

– Familien har vokst ut av huset. Det har ikke vært lett, men vi har ikke hatt noe annet valg enn å flytte messen til Brussel fra og med 2019, sier messegeneral Mieke Glorieux.

For oss fra Norge vil det – rent praktisk – bare være en fordel at neste utgave arrangeres i Brussel. Kortrijk er for all del en koselig by, men den ligger drøye to timers togtur unna hovedstaden og på messedagene er det nesten ikke et hotellrom å oppdrive her. I tillegg merkes det at messelokalene er i trangeste laget.

Årets messe, som varer til og med onsdag 25. oktober, huser til sammen 376 utstillere fra 36 nasjoner. Arrangøren har måttet si høflig nei til ytterligere mer enn 70 selskaper som ønsket å stille ut, fordi alle de 51.230 kvadratmeterne i Kortrijk Expo allerede er utnyttet til det fulle.

Dette inkluderer også et par midlertidige «telt-løsninger» på utsiden av selve messebygningen. 311 utstilte busser i alle størrelser og varianter krever litt plass.

Alternativer i fokus
Nyhetene står som nevnt i kø også denne gangen, og det er nærmest umulig å få med seg alt. I vår bildesamling har vi forsøkt å få med et lite utvalg.

Det er utvilsomt alternative drivstoff og drivlinjer som står i fokus, og når det gjelder busser for bykjøring ser det ut til å være elektrisk for nesten alle penga. Men produsentene er åpenbart ikke helt enige om hva som skal gjelde i fremtiden, så det vises mange varianter av for eksempel ladeløsninger: pantograf, plug in og induksjon, og mange variasjoner av klattlading og langlading.

Du slipper selvsagt heller ikke unna buzz-ordene «connectivity» og «autonomous» som går igjen over alt. Dette kan du også lære mer om på noen av de interessante konferansene som finner sted i løpet av messedagene. For eksempel mandag 23. og onsdag 24. oktober skal det diskuteres hvordan «connectivity» og autonom teknologi, samt utrulling av flåter med «utslippsfrie» elektriske busser, vil påvirke bussbransjen i årene fremover.

Bussoperatører fra byer som har tatt i bruk elektriske busser, blant annet Barcelona, Bonn, Cagliari, Eindhoven, London, Paris, Stockholm og Warszawa, vil også dele sine erfaringer om den daglige driften.

Du kan lese flere reportasjer fra Busworld i novemberutgaven av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Da kan du bli det her.

Powered by Labrador CMS