-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Prisbombe fra Kia
Med 415 kilometer rekkevidde og en startpris på 449.900 kroner, går Kia PV5 Cargo rett i strupen på Norges mestselgende varebil, Volkswagen ID. Buzz Cargo.
Den norske Kia-importøren presenterer i dag sin nye elektriske varebil, PV5 Cargo, for første gang i Norge. Og det er ingen tvil om at denne kommer til å bli brysom for mange av konkurrentene i varebilmarkedet.
– Nå er det varebilsektoren som skal elektrifiseres i Norge. Det krever fleksible varebiler som gjør jobben til riktige priser. Vi mener vi treffer på begge deler med vår nye varebillinje, sier Norgessjefen i Kia, Thomas Meiner.

Slik matcher den ID. Buzz Cargo
Startprisen på 449.900 kroner for Kia PV5 Cargo (L2 H1, eks. mva., levering og vrakpant) kan nok alene få flere i bilbransjen til å sette kaffen i halsen.
Norges mestselgende varebilmodell, Volkswagen ID. Buzz Cargo, med 22,2 prosent av det totale varebilmarkedet så langt i år ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, starter til sammenligning på 574.640 kroner (eks. mva., men riktig nok inkludert reg. avgift, vrakpant og levering i Oslo).
Peugeot Mester e-Partner L2 (3,8-4,4 m3), som ikke er langt unna de to i vareromstørrelse – men «kun» har 343 km. rekkevidde, starter på 413.900 kroner (eks. mva., inkl. frakt, lev. og reg.).
Den betydelig større Mercedes-Benz eVito 90 kWh, med 6,0 m3 varerom og 382 km rekkevidde, selges nå til sammenligning for 599.900 kroner (eks. mva.), men det er en kampanjepris med 121.000 kroner i rabatt.


Det er først og fremst størrelsen og rekkevidden som gjør det naturlig å sette Kia PV5 Cargo og ID. Buzz Cargo opp mot hverandre.
Begge plasserer seg litt mellom de tradisjonelle segmentstørrelsene, som for eksempel Volkswagen Caddy og Transporter.
ID. Buzz Cargo har vært i toppen av den norske registreringsstatistikken siden den kom, og slik sett bevist at varebilkjøperne er villige til å gå litt opp eller ned i størrelse fra hva de kanskje egentlig trenger - dersom bilen «tikker av på de rette boksene».
På papiret skal Kia PV5 Cargo være ganske så konkurransedyktig mot bestselgeren ID. Buzz Cargo, også når det gjelder andre parametere enn pris:
Kia PV5 Cargo L2H1 | Volkswagen ID. Buzz Cargo | |
Rekkevidde (WLTP, inntil): | 416 km | 453 km |
Batteristørrelse (kWh): | 71,2 | 79 |
Maksimal ladefart (kW): | 150 | 185 |
Motoreffekt: 163 hk (ID. Buzz Cargo: 286-340 hk) | 163 | 286-340 |
Varerom (m3): | 4,4 | 3,9 |
Nyttelast (kilo): | 690 | 746 |
Tilhengervekt (kilo): | 750 | 1.000 (4Motion: 1.800) |
Garanti: | 7 år / 150.000 km. | 5 år / 150.000 km. |
Kilder: Importør / produsent
Samtidig: At PV5 Cargo ikke når helt opp til ID. Buzz Cargo på alle punktene, er nok noe flere kjøpere vil kunne leve med så lenge det skiller over hundre tusen kroner i startpris.

Ikke firehjulsdrift
Ett ømt punkt der PV5 Cargo ikke er i nærheten av å matche ID. Buzz Cargo, foruten motoreffekt, er på nordmenns hang etter firehjulsdrift.
4Motion-versjonen, som starter på 594.800 kroner (inkl. reg. avgift, vrakpant og levering i Oslo), utgjør hele 93 prosent av alle nyregistrerte ID. Buzz Cargo i Norge hittil i år.
Kia Bil Norge-sjef Thomas Meiner bekrefter overfor YrkesBil at PV5 Cargo ikke vil få firehjulsdrift med det første:
– Foreløpig er det ingen planer om AWD på PV5. Dette kommer først på den større varebilen PV7, om et drøyt år. PV5 er framhjulsdrevet og har en elektronisk Snow Mode som gir god framkommelighet. En egen kjøremodus som sikre godt feste og fordeling av krefter mellom hjulene om det skulle være glatt. Dette fungerer veldig bra på personbilene våre. Vi føler oss trygge på at dette også vil gjelde for PV5, sier Meiner.

Solid merkevare og forhandlernett
Nordmenn er ikke helt ukjent med at det dukker opp nye merker i det norske varebilmarkedet for tiden, men de fleste av disse har stilt med blanke ark og en ukjent merkevare.
Slik er det ikke for Kia. Merket har vært i Norge i over 30 år, og selv om enkelte kanskje ikke tok merket og modeller som Pride og Sephia veldig alvorlig i starten, er det ingen oppegående som ler av Kia i dag.
Satsningen på elektriske personbiler de seneste ti årene har gjort merket spesielt attraktivt i det norske avgiftsregimet, selv om Kia så langt i år har 15 andre merker foran seg på registreringsstatistikken for nye personbiler.
Det er altså en velkjent, solid merkevare som nå melder seg på i varebilmarkedet, der de hittil kun har vært til stede med noen ombygde personbilmodeller, som SUVen EV9.
Legg til at Kia har et veletablert nettverk med over 60 forhandlere og verksteder i Norge, hvorav i overkant av 30 av dem per nå har signert avtale om å selge de nye varebilmodellene.
– Det viktigste her er nok at vi har et godt fleksibelt produkt som står for samme kvalitet som personbilene våre. Derfor gir vi også samme garantien på 7 år/150.000 kilometer. Dette gir en trygghet for firmaer og andre som har varebilen som et viktig verktøy, sier Thomas Meiner.

Mange varianter kommer
Første gang vi så PV5 live, var konseptbilen på IAA Transportation i Hannover for et år siden.
Førserie-bilen vi fikk se hos forhandleren Bertel O. Steen Asker og Bærum i dag har beholdt det stramme og futuristiske designet, som tilsynelatende gjør at plassen invendig kan utnyttes svært godt.
Drag-koeffisient på 0.286 hevdes å være blant de bedre i segmentet.
Varebilen vil komme i flere varianter. Blant annet er en chassis-cab som kan ha ulike typer påbygg ventet i løpet av 2026.

– Det er lagt fokus på det praktiske og ikke minst komforten i bilen. Flere som har kjørt bilen mener den har et støynivå og en komfort man normalt finner i en personbil og ikke i en varebil, sier Meiner.
PV5 Cargo bygges på en dedikert EV-plattform, konstruert for elektriske varebiler, og produseres i Korea.
Det er lagt stor vekt på fleksibilitet og det finnes så mange muligheter for tilpassinger og ombygginger, at Kia har bygget en egen fabrikk ved siden av selve bilfabrikken som kun skal jobbe med ombygginger fra fabrikk.
Praktiske løsninger
Lasterommet i PV5 (L2H1) kan ta to europaller og er som nevnt på 4,4 m3. Lengden på lasterommet er 2.255 mm. og du får skyvedører på begge sider.
V2L-uttak i lasterommet eller via ladeluken på opptil 3600 watt er også kjekt i arbeidshverdagen.
Vi har også fått en liten titt i kupeen, og det ser ut til at føreren har godt utsyn fra store vinduer - som er laget av såkalt akustisk glass, for lavt støynivå.
På dashbordet finner du en stor skjerm, men også fysiske knapper som gjør at du kan holde oppmerksomheten på veien. Android Automotive OS med mulighet for tredje-parts apper er viktig for blant annet flåtekunder.
I tillegg er det rikelig med oppbevaringsplass til alt fra matpakke til småverktøy.
I døren får du plass til en halvannenliters flaske og det er tre ulike lagringsrom bare i førerdørene. Også bak setene, under setet og i gulvet er det lagringsplass med luker som kan lukkes og åpnes.


Har stor tro på produktet
Thomas Meiner sier produktet i seg selv er det viktigste salgsargumentet.
– Men, at prisen er så konkurransedyktig er også noe som gir oss stor tro på bilen. Flere store selskaper som er storforbrukere av varebiler har vært med i utviklingen av produktet. Det merkes når du tar bilen i bruk, lover Meiner.
– Varebiler må være praktiske. Det kommer et godt knippe med muligheter for takstativ, ekstra lys og ikke minst innredningsmuligheter, sier han.
Protoypen som ble vist frem for norsk presse i Bærum mandag 13. oktober legger nå ut på en liten Norgesturne til de drøyt 30 Kia-forhandlerne som skal selge varebilen.

LES OGSÅ:
-
Her er Kia PV5 i Norge
-
Kia Norge melder seg på varebilkampen
-
Bertel O. Steen gjør endringer: - Vi ønsker å satse ytterligere på lastebil og buss
-
Kia inntar varebilmarkedet: – Målet er å selge 1.000 biler i Norge det første hele året
-
Kia kunstneriske pickup
-
Blinkskudd fra Kia i varebilmarkedet
-
Kias varebilmål: 150.000 biler årlig!
-
Kia-importøren: – Vi ble tatt litt på senga
-
Iveco med lett varebil – basert på Hyundai
-
«Grenseløst» fra Kia