Actrosturne

God stemning da Norbjørn Nissestad, direktør for servicemarked, og Hilde Jacobsen, produktsjef for Uptime, i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen presenterte den nye tjenesten Uptime.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Pål Bergstad, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebiler, forteller at Uptime også skal lanseres for varebiler. Trolig som en integrert del av Mercedes Pro.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her er den første Actros generasjon 5 som er registrert i Norge. Og ja, som du ser har den ikke sidespeil - men kameraer.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Klare for å stille fjerndiagnose

Etter lange forberedelse setter Bertel O. Steen nå Mercedes-Benz Uptime ut i livet. Det innebærer at diagnostisering av bilen skjer mens den er på veien. Dermed kan verkstedet stå klare med nødvendige deler når kjøretøyet ankommer, slik at oppholdet tar kortere tid.

Publisert

Daimler lanserte Mercedes-Benz Uptime i Europa i 2016, og systemet er i dag tilgjengelig i over 19 land.

Som YrkesBil.no skrev i desember i fjor skal tjenesten nå også rulles ut i Norge.

Den gangen antydet Norbjørn Nissestad, direktør for servicemarked i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen, at de skulle starte med lastebiler i andre kvartal, og følge opp med varebiler i juni, mens det ikke ble sagt noe tidspunkt for buss.

Nå har altså startskuddet gått for lastebiler, og tjenesten tilbys som en integrert del av serviceavtaler.

Med den første norskregistrerte generasjon 5 Actros på plass, ja – den med kamera i stedet for sidespeil, lanserte importøren Uptime-programmet for fagpressen på Fetsund Lenser mandag.

– Vi er først ut i Norge med å tilby en tjeneste som Uptime, så dette blir veldig spennende, sier Hilde Jacobsen.

Hun er ansatt i en nyopprettet stilling hos Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, som produktsjef for Uptime. Jacobsen startet i jobben 1. mai og har før dette jobbet cirka tre år med back office-funksjoner og som salgskoordinator på Mercedes-Benz’ lastebilavdeling.

Bilen overvåkes
MB Uptime fungerer – veldig enkelt forklart – slik at kjøretøyet overvåkes kontinuerlig av et utall sensorer.

Dersom det oppstår feil sendes feilmeldingen via satelitt til en MB Uptime-server, hvor programmet umiddelbart utfører en diagnose på kjøretøyet mens bilen er på veien.

Når årsaken er funnet setter dataprogrammet opp en tiltaksplan, og beregner blant annet hvilke deler som må byttes og hvor lang tid det er beregnet at reparasjonen vil ta. Alt dette skal skje i løpet av få minutter.

Informasjonen sendes deretter til kundens foretrukne verksted, eller til Uptimes egen nødsentral som setter kunden i kontakt med et verksted der det måtte passe, for eksempel langs ruta du kjører.

Kortere ståtid
Verkstedet vet dermed akkurat hva de skal gjøre når kjøretøyet ankommer, og kan sørge for at nødvendige deler er på plass slik at «nedetiden» blir så kort som mulig.

– Programmet tar også høyde for om det er andre reparasjoner eller vedlikeholdsarbeid på bilen som snart må utføres, slik at man kan slå sammen flere oppgaver og dermed redusere antall verkstedbesøk, forklarer Jacobsen.

I fjor ble Uptime utvidet til også å gjelde tilhengere med CAN-bus, hvor man kan få informasjon for eksempel om dekktrykk eller slitte bremser.

– Online diagnose fungerer akkurat som når en bil kjøres inn på verkstedet og diagnoseverktøy kobles til første gang og vi tar en «korttest» for å finne ut hva som er feil med bilen. Bare at i Uptime skjer dette hele tiden mens bilen er på veien, forklarer Norbjørn Nissestad.

Når bilen kommer inn på verkstedet trenger de ikke ta en ny korttest-diagnose. Bilen skal rett inn, delene skal skiftes og så skal bilen ut igjen.

Som følge av de nye mulighetene må verkstedene også endre en del av prosessene sine, blant annet delehåndtering. Nissestad sier det har vært en utfordring at Bertel O. Steen har hatt samme «regelsett» for deler til personbiler og nyttekjøretøy.

– Nyttekjøretøy-kunder har andre behov, og deleflyten har ikke fungert optimalt – noe vi har fått merke på kroppen. Nå tar vi grep om dette, i forbindelse med Uptime-lanseringen, og utarbeider egne «regelsett» for deler til nyttekjøretøy, sier Nissestad.

Biler fra 2016 klargjort
Hilde Jacobsen forteller at importøren har jobbet lenge for å få Uptime til Norge, og med å forberede lanseringen.

– Fra 2016 har vi solgt store lastebiler hvor vi kan implementere Uptime, så vi har i dag over 1.000 biler på veien som kan installere Uptime. Dette gjelder Actros og Arocs produsert fra starten av 2016, samt Atego produsert fra starten av 2019, forteller Jacobsen.

Hun forteller at Bertel O. Steen de seneste månedene har hatt ansatte fra alle Mercedes-Benz lastebilverksteder på kurs i det nye systemet, og i tillegg gjennomført trening med alle selgere.

– Den seneste måneden har vi også gått aktivt ut til eksisterende kunder med biler klargjort for Uptime og som har serviceavtale. Disse har fått tilbud om å koble seg på Uptime, og per nå er 160 biler aktivert. Det er vi fornøyd med, sier Jacobsen, og legger til at målet er å få alle Mercedes-Benz lastebiler koblet opp til Uptime.

Det er mulig å etterinstallere Uptime i eldre lastebiler også, men det krever en del hardware og eget ledningsnett, så det vil bli relativt kostbart, opplyser importøren.

Også varebil og buss
Kundene får også tilgang til en egen kundeportal der de får informasjon om alle handingsanbefalinger som han kan gjøre noe med selv, for eksempel lavt nivå av kjølevæske. I portalen kan kundene også se bremseslitasje, defekte lyspærer, eller dekktrykk (forutsatt at bilen er riktig utstyrt).

For kunder som også har flåtestyringssystemet Fleetboard kan man samle all informasjonen der, slik at man slipper å bruke flere portaler samtidig.

Uptime skal snart også lanseres for busser, mens det er noe mer usikkert når varebiler skal implementeres.

Importøren antyder at det kan bli på andre siden av nyttår.

Bra varebilsalg
Apropos varebiler. Per Ragnar Johansen, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen, var tydelig fornøyd da han under pressemøtet presenterte salgskurvene for de minste nyttekjøretøyene.

I 2011 hadde Mercedes-Benz varebiler en markedsandel på seks prosent. Per juli i 2018 var den 10 prosent, og per juli i år var de oppe i 10,9 prosent.

– Varebiler er svært viktig for oss. Dette er biler som brukes tøft og som genererer mye kilometer, noe som igjen betyr at de er viktige for verkstedene våre, sa Johansen.

Actros-turné
Under pressekonferansen ble det også opplyst at importøren snart er klare til å legge ut på Norgesturné med nye Actros. De jobber i disse dager med å klargjøre fem lastebiler, som skal fordeles på to minikaravaner med start 2. september. Alle bilene er i den spesielle fargen «Designo grønn».

Gruppe 1 består av en 2653LS og en 2553L Container, og disse skal starte i Tromsø og jobbe seg sørover. Gruppe 2 består av en 2653LS, en 2646L med 21 pallers skap og en 2553L Container, som skal starte i Bergen og jobbe seg sørover og rundt kysten. Bilene skal innom alle Mercedes-Benz lastebilforhandlere, totalt 22 steder.

– Vi vet at mange kunder er spesielt nysgjerrige på hvordan kameraene som erstatter sidespeilene fungerer, og vi mener det er viktig at de får prøve det selv for å erfare hvor bra det fungerer. Derfor setter vi opp disse karavanene, sier, Johansen.

Her ser du "rutetabellen" for turneen:

Powered by Labrador CMS