De første E-Transit Custom AWD leveres til norske kunder i april 2026, opplyser importøren.

E-Transit Custom AWD: Kutter i pristillegget for firehjulsdrift

Ford E-Transit Custom med firehjulsdrift får lengre rekkevidde, raskere lading - og lavere pris enn det som tidligere er kommunisert. 

Publisert

Da Ford Motor Norge i juni gikk ut med at de ville åpne for salg av E-Transit Custom med firehjulsdrift denne høsten opplyste de at prispåslaget for firehjulsdrift ville bli bli 56 000 kroner eks. mva., sammenlignet med hva tilsvarende modell med bakhjulsdrift koster. 

Men nå melder Ford-importøren at de har kuttet firehjulsdriftpåslaget til nær en tredjedel av opprinnelig beløp: 

Nytt påslag for firehjulsdrift for E-Transit Custom blir 20 000 kroner eks. mva., sammenlignet med tilsvarende bakhjulsdrift-modell. 

Det betyr at en Trend med 136 HK starter på 548 480 kroner eks. mva.

Ford E-Transit Custom AWD, her i en tøff Trail-versjon.

Dermed er prispåslaget nede i litt under det påslaget Volkswagen Nyttekjøretøy tar for firehjulsdrift i ID. Buzz Cargo 4Motion. 

Der skiller det 22 880 kroner fra ID. Buzz Cargo Pluss 79 kWh 286 HK til ID. Buzz Cargo 4Motion 79 kWh 340 HK (og da får man også 54 hestekrefter ekstra på kjøpet). 

Men med en startpris på 574 640 kroner eks. mva. er ID. Buzz Cargo uansett en dyrere, men også mindre varebil enn E-Transit Custom. 

Volkswagen e-Transporter er derimot teknisk sett samme bil som Ford E-Transit Custom, og begge bygges ved Fords fabrikk i Tyrkia.

Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge fortalte nylig at også e-Transporter med 4Motion firehjulsdrift er like om hjørnet, men de har ikke åpnet for bestilling ennå - ei heller gått ut med hva påslaget for firehjulsdrift blir.

Ni av ti har firehjulsdrift

At firehjulsdrift er populært i dette varebilsegmentet i Norge, er ingen overdrivelse.

Av totalt 7.504 nyregistrerte mellomstore varebiler hittil i år (per 11. november), er 61 prosent utstyrt med firehjulsdrift, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

Ser vi på bestselgeren i segmentet - og totalt blant varebilene - Volkswagen ID. Buzz Cargo, utgjorde andelen 4Motion 93,4 prosent i samme periode.

Foreløpig er det ikke mange konkurrenter som tilbyr elektrisk kassebil med firehjulsdrift.

Maxus e-Deliver 7 er eneste utfordrer som kan leveres per i dag. 89,5 prosent av nye e-Deliver 7 som er registrert per 11. november var utstyrt med 4x4.

Raskere lading er noe av det Ford lover.

Flere ess i ermet

Men nå melder altså Ford Motor Norge at de har mer å melde enn bare priskutt:

Med økt netto batterikapasitet fra 64 til 71 kWt får E-Transit Custom nå en elektrisk rekkevidde på opptil 370 km. 

Hurtigladingen går også raskere enn før, opplyses det: 10 – 80 % skal ta 29 minutter, rundt 10 minutter raskere enn tidligere. 

– Interessen for AWD-varianten har vært stor helt fra start, og vi gleder oss til endelig å starte salget av firehjulstrekk-variantene, og ser frem til å kunne levere de aller første bilene til norske kunder allerede i april 2026, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Den nye og oppgraderte E-Transit Custom, som produseres fra tidlig i 2026, kan fås både med bakhjulsdrift (RWD) og firehjulsdrift (AWD). 

For varianten med firehjulsdrift kan kunder velge mellom 136 HK, 218 HK eller 286 HK. Den kan fås med flere forskjellige karosserityper, og i utstyrsversjonene Trend, Limited og Proff+, eller tøffe Trail, Sport og motorsportinspirerte MS-RT.

Den største motoren, 286 HK, er tilgjengelig eksklusivt for Sport og MS-RT-modellene.

Firehjulsdrift-versjonen kommer også med 3 år/45 000 km serviceavtale som standard, inkludert årlig tilstandskontroll. 

I tillegg får kundene 12 måneder med Ford Telematics flåtestyring uten kostnad – komplett med elektronisk kjørebok.

To uavhengige motorer

Det avanserte firehjulsdriftsystemet til E-Transit Custom bruker den velprøvde bakhjulsdrevne konstruksjonen som utgangspunkt, og bygger videre på den med en ekstra, tilsvarende kraftig elektrisk motor på forhjulene.

De to motorene jobber uavhengig av hverandre og sender dreiemomentet akkurat dit det trengs.

Det skal gi bedre grep, tryggere kjøreegenskaper og bedre fremkommelighet enten du kjører på is eller gjørme. 

Et intelligent system overvåker hjulslipp opptil 50 ganger i sekundet, og justerer kontinuerlig dreiemomentet til for- og bakhjulene for optimal kontroll hele veien.

Nye E-Transit Custom med firehjulsdrift har, i likhet med varianten med bakhjulsdrift, en maksimal tillatt hengervekt på 2300 kg. 

Med den kraftigste elektriske drivlinjen på 286 HK fordeles hele 630 Nm totalt hjulmoment fra du står stille. Det er over 50 % mer enn versjonen med bakhjulsdrift, og gjør selv krevende bakkestarter med full last til en lek.

Bremser hvert enkelt hjul 

De to elektriske motorene kan også bremse hvert enkelt hjul ved behov. 

Det skal gi ekstra bra grep, for eksempel når underlaget er ulikt på hver side av veien. 

Systemet følger hele tiden med på rattbevegelsene dine, og bruker såkalt «fuzzy logic» – et system som vurderer bilens signaler mer gradert enn tradisjonelle systemer – til å kombinere moment og bremsing for å hindre at varebilen sklir ut av kurs når det blir glatt.

Firehjulstrekk på flere modeller

Både den elektriske dobbelkabin varebilen og 9-seters flerbruksbilen E-Transit Custom Kombi blir nå tilgjengelig med forbedret elektrisk rekkevidde, raskere lading og firehjulsdrift.

Det samme gjelder også 8-seters flerbruksbilen E-Tourneo Custom.

E-Tourneo Custom med firehjulsdrift fås i utstyrsvariantene Active og Titanium X, og her kan kundene velge mellom 218 HK eller 286 HK. 

Norske kunder som allerede har kjøpt E-Transit Custom vil også nyte godt av oppgraderingen. Via en trådløs OTA-oppdatering (Over-The-Air) vil disse etter hvert kunne lade sitt 64 kWh (netto) batteri rundt 14 minutter raskere. 

Det tar ladetiden ned til 25 minutter fra 10 - 80 %.

– Alt ligger til rette for at 2026 blir et nytt kanonår for våre elektriske nyttekjøretøy. Firehjulstrekk kombinert med en elektrisk drivlinje på bestselgeren i 1-tonnssegmentet er akkurat det bedriftskundene har ventet på. Denne varianten kommer til å bite godt seg fast i salgslistene fra dag en, sier Espen Markussen.

Powered by Labrador CMS