- Connect Pro blir en game changer, sier Volkswagen Nyttekjøretøy-sjef Eirik Irgens Kristoffersen i Harald A. Møller AS.

Ruller ut nye flåtestyringsløsninger

Mens Ford, som er både konkurrent og partner for Volkswagen, har satset stort på egne telematikk- og flåtestyringsløsninger, har Volkswagen Nyttekjøretøy tilsynelatende vært mindre offensive på området. Men nå skjer det ting. 

Publisert

Volkswagen Nyttekjøretøy melder nå at de i 2026 er klare for å lansere Connect Pro, som skal være en fullintegrert løsning for tilkoblede varebiler, spesialutviklet for små og mellomstore bilflåter. 

Samtidig åpner de for integrasjon med store flåtekunders egne systemer via Fleet Interface.

Presenteres for norske forhandlere 

Nyheten blir nok tatt godt i mot når forhandlerapparatet for Volkswagen Nyttekjøretøy er samlet på Gardermoen denne uken, for sin årlige fagsamling. 

Her vil utrullingen av Volkswagens nye flåteløsninger bli et sentralt tema. 

Merkesjef Eirik Irgens Kristoffersen er klar på at dette vil gi dem et stort løft inn i 2026.

- For storkunder er bilparken mye mer enn bare biler. God planlegging av kjøring, lading, service, hjulskift og alt annet som hører med kan skape en stor merverdi for selskapet, sier Kristoffersen. 

- Connect Pro blir en game changer. For våre største kunder vil vi sammen med fabrikken kunne tilby en egen løsning for å dele data gjennom Volkswagen sin løsning Fleet Interface, fortsetter han.

«Like biler», ulik tilnærming

Som kjent er flere av varebil- og pickupmodellene fra Ford og Volkswagen nå støpt i samme skjeen (Transit Custom/Transporter, Transit Connect/Caddy, Ranger/Amarok for å nevne noen), og flere av dem produseres på de samme fabrikkene.

Men fabrikantene har åpenbart ikke samarbeidet like tett om digitale tjenester og telematikksystemer rundt selve kjøretøyet, der Ford - i alle fall utad - har fremstått langt mer offensive.

Ford Motor Norge-sjef Per Gunnar Berg har i flere intervjuer med YrkesBil de seneste årene fortalt i detalj om satsningen på Ford Pro Telematics Solutions som et stadig viktigere tilbud overfor yrkesbilkunder. 

Ford omtaler det som «et økosystem» med digitale tjenester og tilhørende tilbud, der kjøretøyet bare er en av mange brikker.

– Nyttekjøretøy er mye mer for oss enn selve bilen. Det kan høres ut som en dårlig «sales pitch», men telematikk og digitale løsninger, alt integrert på en faktura og i en datastrøm, har blitt ekstremt viktig for mange – og da særlig store næringskunder, sa Berg i et intervju i 2023.

Transportleder Carlos Jacobsen i Posten Norge fortalte i november i fjor om hvordan konsernet har kunnet redusere antall varebiler som følge av mer avansert flåtestyring fra Ford, med bedre og automatisert kontroll over flåten.

Da YrkesBil for et år siden spurte Volkswagen Nyttekjøretøy-sjef Eirik Irgens Kristoffersen om de hadde lignende flåtestyringsløsninger på gang, fikk vi et skriftlig svar fra informasjonsavdelingen:

«Vi er en aktør som har evne og muskler for å tilrettelegge for et sømløst bilhold for næringskundene våre gjennom forhandlernettet vårt. Dette er et viktig konkurransefortrinn for oss uten at vi har noen håndfaste nyheter vi kan dele om et flåtestyringsverktøy akkurat nå».

Mindre nedetid 

Men nå skjer det helt klart ting på denne fronten også hos Volkswagen Nyttekjøretøy. 

Første hint om offensiven fikk vi i oktober, da de annonserte et samarbeid med danske Connected Cars om utvikling av systemet Connect Pro. 

Det danske selskapet har over 300.000 tilkoblede kjøretøy globalt, og har spesialisert seg på løsninger som skal forhindre nedetid, og sørge for sømløs, løpende oppdatering om biltilstand og servicebehov.

Slik presenterer selskapene samarbeidet.

- Dette partnerskapet med Volkswagen Nyttekjøretøy markerer et stort fremskritt innen tjenester for tilkoblede kjøretøy. Ved å integrere vår maskinvare og plattform med Volkswagens Connect Pro, muliggjør vi virkelig prediktivt og proaktivt vedlikehold i global skala. De virkelige vinnerne er kundene – de vil oppleve mindre nedetid og mer personlig service enn noensinne, sa Jesper Hill-Kjærsgaard da samarbeidet ble annonsert.

Krever mer avanserte løsninger 

Mens Connect Pro er skreddersydd for bilparker opp til 30 biler per enhet i selskap, vil større flåtevirksomheter ofte ha behov for mer spesialtilpassede løsninger – og de har ofte egne systemer. 

Der kommer integrering gjennom Fleet Interface inn.

- Vi samarbeider med selskaper med flere hundre biler, og egenutviklede avanserte logistikksystemer. Med Fleet Interface kan kjøretøydata kobles direkte inn i kundens eksisterende flåtestyring, ERP-løsninger eller andre interne systemer. Det gir større fleksibilitet, mer kontroll – og mulighet til å bygge egne digitale prosesser på toppen av Volkswagen-data, sier Kristoffersen.

Norge og andre utvalgte markeder skal etter planen rulle ut Connect Pro trinnvis gjennom 2026. Fleet Interface vil også tilgjengeliggjøres for norske kunder i løpet av neste år.

Powered by Labrador CMS