Historien om Continental strekker seg til 1871, så det har vært mange gjennombrudd. Nå er de på vei tilbake til kjernevirksomheten.

Continental er tilbake som glad dekkfabrikk

At Continental er på full fart tilbake til start er nok ikke minst de selv glade for. De økonomiske resultatene etter tredje kvartal var bedre enn ventet. Og for dekkdivisjonen overgikk resultatene selv Continentals egne forventninger.

Publisert

Egentlig er det et nytt bussdekk jeg skal fortelle om, men det er nødvendig med litt oppdatering først.

Navnet på pioneren - Continental-Caoutchouc und Gutta-Percha Compagnie – forteller alt om hva de drev med da de startet opp i Hannover i 1871. Selv om dette er ord vi ikke bruker mer.

Guttaperka er ifølge Store Norske en gummiaktig masse dannet ved inntørking av melkesaft (lateks) fra stamme og grener av trær i slektene Palaquium og Payena og Kautsjuk er rå naturgummi som finnes i og utvinnes av lateks (melkesaft) fra forskjellige tropiske og subtropiske planter.

Siden har det dreid seg om gummi, men etter hvert mye annet også. De endte opp som en av verdens store underleverandører til bilindustrien og var sterkt inne i chassiskomponenter og autonome elektriske biler og tannhjul og bilinteriører – til de grader en komplett medspiller, slik at de endte opp som en av dem som ble dypt innblandet i Volkswagens Dieselgate.

Formelt er det fire ansatte som fremdeles venter på å få vite om det blir anklage, og mens forsikringsselskaper har tatt seg av 40 til 50 millioner Euro regner bl.a. Handelsblatt med at de totale erstatningssummene vil beløpe seg til 300 millioner.

Jorge Almeida (Head of Sustainability Continental Tires), Hinnerk Kaiser (Head of Product Development Bus and Truck Tires EMEA) og Martin Buday (Head of Channels Fleet and OE Trailer) med det nye bussdekket. Kvinnen kjenner YrkesBil ikke navnet til.

Rendyrkes

Men formannen i representantskapet, Wolfgang Reitzle – en virkelig barka bilveteran - har ikke bare satt en stor strek over hele skandalen – den får modnes som den må – han har også sørget for å rendyrke hele konsernet.

I september kvittet de seg med komponent-virksomheten. Den endte på Frankfurt børs under navnet Aumovio. 

Samtidig ble en annen gren som drev med slanger og lagerelementer solgt. 

Og Contitech, her snakker vi IT og oppkobling og alt som tech er, skal selges neste år.

Dermed er Continental blitt en dekkfabrikk igjen. Fremdeles i Hannover – med global tilstedeværelse.

Kveldens hedersgjest, sammen med coach-utgaven. Alle de merkelige symbolene på dekksiden til Urban HA 5 NXT dukket egentlig opp på NXT-dekket på IAA i fjor og skal symbolisere bussruter på kryss og tvers i urban innsats.

Børs-suksess

Men ikke bare en dekk-fabrikk. En glad dekkfabrikk. Ikke minst fordi et godt innsalg på vinterdekk og gode priser økte resultatet mer enn forventet. 

Og da dekkvirksomheten ble vurdert isolert viste det seg at den hadde gått bedre enn Continental selv hadde ventet.

Dette er ikke et speilbilde av konjunkturene. Tvert om. Michelin, bransjeleder, har nylig kommet med en profit warning.

Continental-aksjen steg på sin side ti prosent og aksjonærene kan se at selskapets verdi har økt med en femdel siden årsskiftet.

Det skyldes nok ikke bare de forretningsmessige utsiktene til et nytt bussdekk. Selv om Continentals ustoppelige produktutvikling selvfølgelig har noe å si for aksjonærenes brede smil.

De virker mer og mer som spesialister på spesialiteter – noe av det siste de har kommet opp med av spissfindigheter er dekk for autonome personbiler.

Spesialiteter

Og det nye bybussdekket vi fikk presentert i Brussel i forbindelse med den store utstillingen BusWorld kan utvilsomt karakteriseres som spesialisert.

Urban HA 5 NXT heter det, hvorfor aner jeg ikke, men på IAA i fjor fikk vi presentert et dekk som het Urban NXT og et annet som het EfficientPro 5.

Det er sikkert en dypere mening et sted, men jeg spurte ikke Leo Kolodziej om det, han er head of OE Bus and Truck tires for et stort geografisk område.

Etter at vi hadde fått alle argumenter om 60 % resirkulerte eller resirkulerbare materialer og redusert rullemotstand med 25 % som øker elbuss rekkevidden med 15 % og en ny slitebane som øker levetiden med 15 % i forhold til et Urban HA 3 dekk (der er de igjen, disse navnene) samtidig som dekket beholdt B-klassifiseringen for våt-grep, fikk jeg samlet meg til noe som hadde slått meg på vei til eventet – i en buss.

Tidligere på dagen hadde jeg kjørt gjennom Brussel i dedikerte bussfiler. Det gikk jevnt og greit uten merkbar bremsing og ingen riv-aks, mens ruten til eventet gikk gjennom storbyvanlig rykk-og-napp trafikk.

- Trenger vi ikke snart, spurte jeg, -bybuss-dekk tilpasset by-ekspress muligheter, og andre dekk tilpasset rush-trafikk.

Han mente nok det var å spesialisere det litt for langt, selv om det er ikke tvil om at de nye dekkene er spesialutviklet for den nye generasjon batterielektriske bybusser: Høy vekt, høyt dreiemoment.

Men for alle typer bytrafikk.

Leo Kolodziej, Sjef for OE til buss og lastebil i EMEA-området er blant de viktigste folkene hos Continental. Slike som han står midt mellom utviklerne og utøverne, midt mellom teori og praksis.

Elbuss-marked

I et marked som virkelig øker. Statistikk fra Continental viser at i 2020 var 15 % av alle bybusser batterielektriske. 

I 2022 var andelen 30 % og i fjor kom den over 50. Dette tempoet tyder på 100 prosent allerede i 2027.

Med på festen var forresten også Conti Coach HA 5 der jeg fikk vite at 5 betyr femte generasjon!

Og igjen med en lang liste USP’er. Dekkserie for alle aksler der bunnlinjen skal være 20 % høyere levetid, 10 % lavere rullemotstand og at den skal gjøre administrasjonen av bussflåten greiere.

Det er dekk for elektriske kjøretøy man må konsentrere seg om nå. Fremtidssikring heter det åpenbart.

Legg også til kveldens tredje hedersgjest, deres første AAA-merkede helårs varebildekk.

Hva det heter?

Continental VanContact A/S Eco. Det meste får jeg med meg, det er bare A/S’et jeg har litt problemer med her.

Igjen et dekk som helt tydelig er orientert mot batteri- og el-drift.

Og igjen har Continental støtt på det universelle dekk-problemet. Hvordan gjennomføre en statisk presentasjon av et nytt dekk, og klare å få det til å høres troverdig ut?

For brukerne vil det ta et par sesonger å få påstandene bekreftet. For oss andre er det umulig. Det eneste vi egentlig kan måle kvalitetene på er hvordan selskapet oppfører seg på børs, og selv det er ikke noen trygg målestokk.

Men med den posisjonen Continental fremdeles har etter 154 år er det åpenbart at på tross av en og annen skandale er det ikke mye de gjør galt.

Powered by Labrador CMS