Test av kinesisk buss gikk verden rundt, men: – Alle oppkoblede kjøretøy utgjør risiko

Historien om Ruters test av cybersikkerheten i en kinesisk elbuss er plukket opp i nyhetsmedier verden rundt. Men er det egentlig så oppsiktsvekkende at produsenten kan «fjernstanse» bussen? YrkesBil har tatt en prat med Arild Tjomsland, en av dem som utførte Lion Cage-testen. Og vi har fått en uttalelse fra Yutong, som sier de følger alle forskrifter - men forstår publikums bekymringer.

Publisert

Det etterlatte inntrykket «mannen i gata» sitter igjen med etter den omfattende medieomtalen i norsk og internasjonal presse, er tilsynelatende at det er noe spesielt eller unikt for kinesiske kjøretøy at de kan såkalt fjernovervåkes eller slås av Over The Air (OTA).

Men de fleste med en viss innsikt i kjøretøybransjen vet at alle kjøretøy som kan fjernoppdateres (altså de fleste nye kjøretøy), i prinsippet også kan fjern-stanses av produsenten. Så hvorfor ble det så mye oppstyr av Ruter-testen, og var det hensikten?

– Alle oppkoblede kjøretøy utgjør risiko

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS