Her testes nye Isuzu D-Max EV under norske vinterforhold.

Elektrisk pickup: Lover «alt» som forventes av en yrkesbil 

Isuzu valgte Norge da de skulle sette nye elektriske D-Max EV på prøve.

Publisert

Det norske selskapet e-Motive Technology AS, som bistår globale bilprodusenter med å kvalitetssikre nye modeller før lansering, ble hyret inn av Isuzu for å sette nye D-Max EV på prøve. 

Etter flere måneder med intensiv kjøring under krevende norske forhold, hevder Isuzu resultatet er at D-Max EV leverer «alt» profesjonelle brukere forventer av en arbeidsbil.

D-Max EV i sitt rette habitat.

– Bilen har vist seg å være veldig stabil og driftssikker, selv med lange dager, tung last og krevende forhold. Det som kanskje har imponert mest, er kraftleveransen – den har rikelig med moment, og den trekker jevnt og kontrollert, også med full henger og en vogntogvekt på rundt 5,5 tonn til sammen, hevder Jonas Lyng Nilssen, testsjåfør i e-Motive Technology, i en pressemelding.

Nyttelast- og tilhengerkapasitet er sentrale egenskaper for en pickup, enten den går på strøm eller diesel.

Overgår Hilux på papiret

D-Max EV har en tillatt tilhengervekt på 3,5 tonn og nyttelast på ett tonn, altså det samme som dieselversjonen. 

Den endelige rekkevidden er ikke fastsatt, men importøren opplyser at «tester i Norge under normal kjøring viser at bilen oppnår godt over 300 kilometer».

300 kilometer rekkevidde imponerer kanskje ikke så mange i elbilblaserte Norge i 2025, men det er lenger enn hva Toyota antyder at deres nye elektriske Hilux BEV skal klare: Rundt 240 kilometer. 

Legg til at Hilux BEV har en oppgitt tilhengervekt på 1,6 tonn og nyttelast på 715 kilo, så er det all grunn til å tro at det skal bli krevende for Toyota å konkurrere mot Isuzu i dette segmentet - som vel er for en nisje å regne, i alle fall i Norge.  

80 000 km i all slags terreng

Testkjøringen for D-Max EV hevdes å ha vært omfattende. 

Bilen har ifølge importøren kjørt «nærmest døgnet rundt siden februar», til sammen 80 000 km «gjennom all slags terreng, geografi og underlag». 

Testrutene besto av asfalt, grus, landevei, stigninger, off-road og motorvei, opplyses det, og bilen hadde ofte to ladestopp per skift. 

Ladekurver, hastighet og hvordan bilen takler hyppig hurtiglading meldes tilbake til fabrikk, sies det - men det opplyses ikke om noen av disse parameterne i pressemeldingen.

Isuzu vil berolige diesel-pickup-entusiaster med elbilskepsis ved å love at «D-Max EV skal gi den samme robuste følelsen som dieseldrevne D-Max».

Powered by Labrador CMS