-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Elektrisk fra MAN
MAN Truck & Bus tar nå neste skritt mot serieproduksjon av batteridrevne bybusser. En forserie lanseres neste år, og ordinær serieproduksjon er planlagt å starte mot slutten av 2019.
EU har lansert et såkalt eMobility Roadmap som beskriver hvordan transportsystemer i Europa skal elektrifiseres i tiden fremover. Dette er også med på å styre hvordan kjøretøyprodusentene legger sine strategier for satsing på elektriske drivlinjer og løsninger.
Nå opplyser MAN at de har inngått et samarbeid med en rekke transportører i Tyskland og Luxembourg, som del av sin strategi for å komme frem til hensiktsmessige batteridrevne løsninger på bybusser.
Årsaken er at elbusser alene ikke er nok til å løse noe som helst. Infrastrukturen rundt, ikke minst når det gjelder lading, er minst like viktig, mener produsenten. Noen av samarbeidspartnerne har allerede elektriske busser i drift og kan bidra med verdifull erfaring.
Depot-lading
Elektriske drivlinjer og komponenter er langt fra noe nytt for den tyske nyttekjøretøyprodusenten. De har blant annet bybusskonseptet MAN Lion’s City Hybrid fra før, og selskapet deltar i EUs forskningsprosjekt ECOCHAMPS hvor målet er videreutvikling av hybrid-teknologien for forskjellige bruksområder.
MAN forteller at de mener både elektriske og hybride løsninger kommer til å leve side om side innenfor persontrafikken, alt etter lokale forhold og behov, og at de derfor satser på begge områdene.
Når det gjelder batteridrevne busser er produsenten klar på at de mener depot-lading av batteriene er den beste løsningen.
«Det gir en enklere infrastruktur, og man slipper hurtiglading i løpet av den daglige driftstiden. MAN benytter et modulsystem for batteriene, slik at kundene kan velge den optimale kombinasjonen av nyttelast og rekkevidde», heter det i en melding fra produsenten, som samtidig peker på at det ved valg av antall batterimoduler må tas høyde for at oppvarming og ventilasjon også vil kreve energi levert av batteriene.
Samme basis
Fra München varsles det at en helt ny Lion’s City vil bli lansert i mars 2018. Bussen er helt nykonstruert for å kunne danne basis for alle MANs drivlinjer i bybusser i årene som kommer.
Basisen vil altså være den samme enten man velger forbrenningsmotorer for diesel eller gass, hybride løsninger eller ren batteridrift.