-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Nyttebiler i Europa: Oppgang hele veien
Nå er endelig første halvår sjekket ut. Varebiler: pluss 13 %. Lastebiler opp 2,4 %. Busser økte med 30 %.
Acea har som kjent gått over til kvartalsvis rapporteringer for den tyngre delen av europeisk nybilregistrering. Og – også som kjent – forteller de ikke noe om merker. Bare om markeder og om biltyper.
Så hvis vi begynner med de letteste, varebilene, så endte de på 1.051.857 biler i H1 – en økning på 13 %.
Tyskland ledet an med en fremgang på 19,3 % fulgt av Spania (18,5 %) og Italia (17,8 %). Og ikke glem Norge som vokste med mer enn 20 %.
I resten av Europa får man åpenbart hybride varebiler. 22.200 av dem faktisk. En økning på 9,7 %. Men en gruppe som ikke økte var de batterielektriske. Volumet endte på 63.500 – en nedgang på 4,8 %. Det gir en markedsandel på latterlige seks prosent!
Hvor var Elbilforeningen da det var elektriske varebiler Europa virkelig trengte?
Lastebiler
Lastebiler økte med 2,4 % i hele området. Opp 3 % for EU isolert. Her var det Spania som ledet, med 21,7 % vekst, men også Italia var to-sifret (10,5 %).
Totalt ble tallet 215.672. Av disse var 40.105 lette lastebiler (mellom 3,5 og 16 tonn) og økte med 18,1 %. De tyngste, de over 16 tonn, hadde en marginal nedgang på 0,6 % og endte på 175.567 enheter.
Spania, med pluss 20,5 %, og Italia som økte med 9,9 % var nesten de eneste som ikke hadde tunge pustevansker. Storbritannia måtte derimot bokføre 7,7 % tilbakegang.
Her er det enda færre batterielektriske biler enn blant varebilene. 2526 lette lastebiler var elektriske (opp 22 %), mens 2138 tunge hadde tilsvarende drivlinje (opp 50,2 %).
Busser
Bussene økte også uten at vi aner noe om hva slags busser det dreier seg om – bortsett fra at de er på mer enn 3,5 tonn!
Økningen var på 30,1 % med Storbritannia opp hele 55,4 %. Nordiske naboer, Finland og Danmark, forsynte seg også bra, opp med henholdsvis 126 og 88 %. Både Sverige og Norge viste derimot minus.
Totalt kom det 25.056 nye busser i området i første halvår. Hele 4.305 var batterielektriske – det vil si 17,4 % markedsandel.
Det er verdt å merke seg at fremdeles ligger vi godt under før-covid tiden.