VOKSER I EKSPRESSFART: – Vendepunktet for Apollo kom i 2010, og særlig siden 2017 har veksten vært solid, forteller Thor Hallgrimsen.
VOKSER I EKSPRESSFART: – Vendepunktet for Apollo kom i 2010, og særlig siden 2017 har veksten vært solid, forteller Thor Hallgrimsen.

– Vi vet hva ordet ekspress betyr

Apollo Budbiler AS har nær doblet omsetningen på tre år, med solide bunnlinjer.

Publisert

– Vårt sterkeste kort er den meget korte responstiden. Når noe haster, går det sjelden mer enn en time fra kunden ringer til bilen er på pletten, sier Thor Hallgrimsen, office manager med ansvar for IT, kommunikasjon og mer til.

Om ikke Apollo Budbiler i Drammen er størst i bransjen innenfor landets grenser, så er firmaet i alle fall en av de største aktørene, med en bilpark som teller i overkant av 50 biler og rundt 60 årsverk sysselsatt.

Cirka 35 biler er til enhver tid innleide, mens resten er Apollos egne. I 2018 omsatte selskapet for 35 millioner kroner. Siden har omsetningen økt jevnt og trutt, og i 2021 nådde omsetningen 64 millioner kroner. Alle årene med hyggelige, sorte tall på bunnlinjen.

– Det gir en god følelse å være med på driften av et firma som går med gode overskudd, og det gir også kjærkommen handlekraft, sier Hallgrimsen til YrkesBil.

Ny profilering

Apollo-bilene var lenge hvite, men dette blir det slutt på nå. Allerede har en stor del av bilparken fått den nye profileringen, som betyr svart bil med oransje logo og sølvgrå tekst.

Apollo Budbiler ble etablert i 1985, og kan om noen få år se tilbake på 40 års sammenhengende drift.

Daglig leder er Arild Anderson, og med seg i ledelsen av virksomheten har han logistikksjef Ole Johnny Ulleberg med fire befraktere og det daglige ansvaret for kjørekontoret, Roger Sundsmoen, som er daglig transportleder og har ansvar for bilvedlikehold, og Thor Hallgrimsen med innkjøpsansvar for biler og alt annet.

Til trafikkledelse, fakturering og oppdragsstyring bruker Apollo systemet Opter.

Vendepunktet

Veien har ikke alltid vært like bred og lett å kjøre på som nå for Apollo Budbiler. Det er ingen hemmelighet at firmaet slet tungt økonomisk tidlig på 2000-tallet.

Vendepunktet kom i 2010, da Apollo fusjonerte med Kongsberg Budservice fra Roger Andersen, en prosess som endte med innfusjonering og Roger Andersen inn på eiersiden i Apollo Budbiler AS sammen med Arild Anderson.

Senere har firmaet vokst jevnt og trutt, og levert gode resultater, frem til dagens solide nivå.

– I tillegg til den tradisjonelle budbilkjøringen, kjører vi nå også mer stykkgods og pallelast, men vi har ikke rutetrafikk med lastebil, forteller Thor Hallgrimsen.

Han legger til at budbiler langt fra er det samme som det opprinnelig var.

– Nei, det som ofte handlet om å kjøre brev med små varebiler, handler nå mer og mer om pakker og gods som trenger litt mer plass.

– Apollo Budbiler vokser og vokser?

– Ja, vi har hatt en god utvikling helt siden endringene som skjedde i 2010, da Andersen kom inn i bildet. Særlig fart har utviklingen skutt siden 2017. Da nådde vi tydeligvis en dimensjon som har økt både attraktivitet og handlefrihet.

SOLIDE SJÅFØRER OG BILER: Her ser vi, fra venstre: Thor Hallgrimsen, Sergejs Geletijs, Jevgenijs Krummins, Roger Sundsmoen og Raymond Olsen.
SOLIDE SJÅFØRER OG BILER: Her ser vi, fra venstre: Thor Hallgrimsen, Sergejs Geletijs, Jevgenijs Krummins, Roger Sundsmoen og Raymond Olsen.

Også til Paris

Hallgrimsen forteller at det selskapet har vokst – og vokser – mest på, er de korte responstidene de har når noe virkelig haster.

– I Apollo Budbiler forstår vi hva begrepet ekspress innebærer, og det er sjelden det tar mer enn toppen en time fra kunden ringer og til bilen er på pletten, sier han.

– Ellers roser vi oss av å holde et høyt servicenivå, noe tilbakemeldinger viser at kundene setter stor pris på. Og skulle noe være galt, er vi nøye med å rydde opp straks. Resultatet er altså lite kunde-gjennomtrekk, sier han, og legger til at budbilvirksomheten er ganske så variert.

Mye av aktiviteten handler om linjekjøring, men det meste av denne skjer om natten. Hver natt er det stort sett 12-13 Apollo-biler underveis for kunder.

– Så er det selvsagt også slik at mens noen skal ha små lass, skal andre ha store i dagens løp – og en del distribusjonskjøring har det etter hvert også blitt for faste kunder. For en bestemt kunde kjører vi mye på Paris, en tur som er rimelig populær, forteller Hallgrimsen.

Stabil arbeidsstokk

Han legger til at stabilitet er et nøkkelord, både for kunder og arbeidsstokk.

– Ja, vi er så heldige å ha en stor, solid kundemasse som har brukt oss over lang tid.

– Også hos de ansatte er stabiliteten stor, folk blir gjerne i Apollo lenge. Den eldste sjåføren vi har for tiden, er født i 1948 – og still going strong med en Mercedes-Benz Vito, helst på litt lengre turer, legger han til.

Bilene det står Apollo på dekker både lette og tunge vektklasser. Minst i programmet er Mercedes-Benz Vito. Den har selskap med et stort antall Mercedes-Benz Sprinter – og størst er en 18-pallers Volvo for totalvekt opp til 28 tonn.

Firmaet har serviceavtale på alle biler, og er ikke i tvil om at dette lønner seg.

Mest vanlig er en driftsperiode på 4 år eller 400.000 kilometer. Dette er gjerne noe kortere for Vito, som i toppversjonen med firehjulsdrift og 190 hk diesel er svært etterspurt som bruktbil.

– Ja, disse bilene er svært lette å bli kvitt brukt. Annenhåndsverdien er så god at de totale driftskostnadene blir riktig hyggelige, forteller Thor Hallgrimsen.

Fokus på arbeidsmiljø

– Mye Mercedes-Benz?

– Ja, dette har noe med forhandler, gode serviceavtaler og solid annenhåndsverdi å gjøre. Disse bilene er nok ikke de billigste i innkjøp, men total kostnad for hele bruksperioden blir i alle fall ikke høyere enn for andre, rimeligere merker og modeller.

– Biler er en ting, mennesker noe annet. Stabil arbeidsstokk tyder på trivsel?

– Et godt arbeidsmiljø er veldig viktig, og hos oss er vi svært fleksible med avtaler og lønnssystemer. Det lønnes etter innsats, og det er rom for individuelle løsninger. Jeg pleier å si at vi er et godt sosialdemokratisk firma, der det i stor utstrekning praktiseres frihet under ansvar, i en flat organisasjon der fleksibiliteten også er til stede når det gjelder arbeidstid. Det siste går for eksempel på nattkjøringen, som ikke passer for alle – men som noen foretrekker, sier han videre.

– Fremtiden er elektrisk, blir det hevdet?

– Ja. Også vi er opptatt av gode tekniske løsninger og vi tilstreber å være miljøvennlige. Eksempel på dette, er at vi nylig kom inn i Norges Lastebileierforbunds Fair Transport-klassifisering. Vi holder også på med sertifisering som Miljøfyrtårn, noe vi regner med å ha klart før sommeren.

Ingen elbil som passer

– Hva med alternative drivlinjer, for eksempel el-drift?

– Det finnes i dag mange gode elvarebiler for håndverkere, men det finnes ennå ingen som passer til vår drift. Hos oss faller elbilene gjennom på kjørelengde, for bilene våre må kunne klare 50 – 100 mil per dag, og det er det altså ennå ingen elvarebil som klarer, sier han.

– Husk at en el-varebil med 100 kWh batteri heller ikke lar deg bruke mer enn 90 kWh netto. Og det stopper ikke der – du kan ikke kjøre bilen helt tom, og du bør helst ikke lade over 80 prosent kapasitet. Da sitter du gjerne igjen med 70 kWh til disposisjon, utdyper Hallgrimsen og slår fast:

– Vi ønsker oss gjerne elbiler, men ennå er ikke dette brukbart nok for oss.

– Hva med kjøring i Oslo, som dere sikkert har en god del av?

– Her vurderer vi muligheten til å etablere en «hub», slik at leveranser kan kjøres ut lokalt i Oslo by med elbil. I fremtiden kan det kanskje komme en løsning med hydrogenhybrider. Jo, gode hybrider etterlyser vi jevnt og trutt, fastslår Thor Hallgrimsen.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 3-2022. Ikke abonnent? Bli det her!**

Powered by Labrador CMS