- Scania tester selvkjørende lastebiler i motorveitrafikk
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Scania tester selvkjørende lastebiler i motorveitrafikk
Har fått tillatelse fra svenske transportmyndigheter til å teste selvkjørende lastebiler på E4 mellom Södertälje og Jönköping.

alt

Testene utføres i samarbeid med TuSimple, som er en viktig partner i Scania og TRATON-konsernets satsing på autonom-teknologi.

Lastebilene skal gå i kommersiell trafikk for Scanias transportlaboratorium og skal lastes med varer for Scanias produksjon.

Testene inkluderer teknologi i henhold til nivå 4 på 5-trinns SAE-skalaen for selvkjørende biler. Det innebærer at lastebilene kjøres autonomt, men at de av sikkerhetsmessige årsaker overvåkes av en person.

Under Scanias tester vil en testingeniør også være ombord med oppgaven å overvåke og verifisere informasjonen som overføres til bilen fra sensorene som muliggjør autonom kjøring.

– Både i USA og Kina er testing av lastebiler i henhold til nivå 4 allerede på gang på offentlige veier, men så vidt jeg vet er Scania den første i Europa som tester teknologien på motorveier og med nyttelast, sier Hans Nordin, som er ansvarlig for Hub2hub-prosjektet, i en presseuttalelse.

LES OGSÅ: Flere positive til selvkjørende biler

Scania planlegger å utvide testene senere på året for å dekke hele strekningen mellom Södertälje og Helsingborg.

– I de kommende årene forventer vi også å kunne teste teknologien i andre europeiske land og i Kina, sier Hans Nordin.

Siden 2017 har Scania testet selvkjørende lastebiler for gruvedrift i Australia.

– Erfaringen fra disse testene viser at autonome kjøretøyer kan bli en realitet i løpet av få år når det gjelder transport i lukkede områder som gruver og terminaler, sier Hans Nordin.

LES OGSÅ: Skeptisk til autonom kjøring

Scania kjører også tester med selvkjørende busser utenfor Stockholm.

Ifølge Hans Nordin er såkalt Hub2hub-transport, kjøring på motorveien mellom omlastingssentre, den første typen transport på offentlige veier der selvkjørende lastebiler kan bli en realitet.

– Vi har kommet så langt i utviklingen av selvkjørende biler at teknologien kan være moden for å bli introdusert i markedet innen fem år når det gjelder denne typen transport. På den annen side tar det lengre tid før autonome kjøretøy på veier med toveistrafikk og i urbane miljøer blir en realitet, sier Hans Nordin.

Scanias partner TuSimple – med hovedkontor i San Diego, USA, og med anlegg i Tucson, Shanghai og Beijing – har siden grunnleggelsen i 2015 fullført millioner av kilometer prøvekjøring på motorveier for å utvikle selvkjørende teknologi for automatiseringsnivå 4.

Scaniaen er utstyrt med en rekke kameraer, sensorer og tilkoblede enheter som skal gjøre bilen i stand til å kjøre på egenhånd.

pic

logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
 
   
1439 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 136 LASTEBILER TIL SALGS