- Daimler går med Cummins
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
I fremtiden skal globale medium-duty motorsystemer for Daimlers busser og lastebiler over hele verden leveres fra Cummins. Her et bilde fra lobbyen i sistnevntes hovedkvarter.
Daimler går med Cummins
Nå har Daimler gjort en intensjonsavtale med amerikanske Cummins om utvikling og bygging av det de kaller ‘medium duty’ motorer for last og buss. Det er bare to uker siden de fant en annen underleverandør for batterielektriske drivlinjer.

alt

Det er ikke lenge siden Daimler fortalte at når Freightliner nå skal elektrifisere de tunge bilene sine, kommer de til å gå til Detroit ePowertrain for de nye drivlinjene.

Nå er ikke dette så langt unna eget hus. Det er Detroit Diesel som har fått nytt navn – og selskapet ble overtatt av Daimler i 2000.

Dette ser ut til å være en ren USA-løsning, mens Cummins-avtalen kommer mye nærmere oss.

Det er snakk om et globalt strategisk kompaniskap for tradisjonelle drivlinjer, men man skal også se etter muligheter for samarbeid på andre områder, heter det.

Inn i denne avtalen ligger en helt ny motorfabrikk som Cummins skal bygge på Daimler-campusen i Mannheim. Den får åpenbart en stor jobb: ‘i fremtiden skal globale medium-duty motorsystemer for Daimlers busser og lastebiler over hele verden leveres fra Cummins’.

Medium-duty motorer definerer Daimler som fire- og sekssylindrede (på rekke) dieselmotorer med 5,1 og 7,7 liters motorvolum og 115 til 260 kW effekt. Disse har betegnelsen OM 9xx.

Samtidig er det Daimler som fortsatt skal utvikle null-utslipps løsningene og selskapets Heavy duty plattformer. Sistnevnte er motorer med betegnelsen OM 4xx, og defineres som sekssylindrede (på rekke) dieselmotorer med 10,7 til 15,6 liters motorvolum og 240 til 460 kW effekt.

Martin Daum, styreleder i Daimler Truck AG, forklarer at det er den kommende Euro VII som har ligget under dette initiativet. 

- Med den kommende standarden ville det vært nødvendig å investere store pengesummer og personalressurser for å fortsette vårt utviklingsarbeid. Nå kan disse frigjøres og vil kan konsentrere oss om andre nødvendige elementer som er nødvendige for at vi kan opprettholde vår konkurransekraft i en industri som er inne i en transformasjon, sier han.

Tom Linebarger er Cummins-sjefen og kaller denne avtalen en fantastisk mulighet for begge selskaper til å ligge i forkant.

Men han er omhyggelig med å få med at Cummins fortsatt skal betjene mange andre:

- Som den ledende uavhengige globale leverandøren av kraft-løsninger er Cummins forpliktet til å sørge for at alle kunder, alle steder, har tilgang på de beste løsningene ved at vi tilbyr en hel rekke muligheter fra avansert diesel, nesten-null natur-gass, hel-elektrisk, hydrogen eller andre teknologier.

Det er ikke sagt noe om tidsrammen for Cummins-Daimler avtalen.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
 
   
1464 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 105 LASTEBILER TIL SALGS