-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Daimler går med Cummins
Nå har Daimler gjort en intensjonsavtale med amerikanske Cummins om utvikling og bygging av det de kaller medium duty motorer for last og buss. Det er bare to uker siden de fant en annen underleverandør for batterielektriske drivlinjer.
Det er ikke lenge siden Daimler fortalte at når Freightliner nå skal elektrifisere de tunge bilene sine, kommer de til å gå til Detroit ePowertrain for de nye drivlinjene.
Nå er ikke dette så langt unna eget hus. Det er Detroit Diesel som har fått nytt navn – og selskapet ble overtatt av Daimler i 2000.
Dette ser ut til å være en ren USA-løsning, mens Cummins-avtalen kommer mye nærmere oss.
Det er snakk om et globalt strategisk kompaniskap for tradisjonelle drivlinjer, men man skal også se etter muligheter for samarbeid på andre områder, heter det.
Inn i denne avtalen ligger en helt ny motorfabrikk som Cummins skal bygge på Daimler-campusen i Mannheim. Den får åpenbart en stor jobb: ‘i fremtiden skal globale medium-duty motorsystemer for Daimlers busser og lastebiler over hele verden leveres fra Cummins’.
Medium-duty motorer definerer Daimler som fire- og sekssylindrede (på rekke) dieselmotorer med 5,1 og 7,7 liters motorvolum og 115 til 260 kW effekt. Disse har betegnelsen OM 9xx.
Samtidig er det Daimler som fortsatt skal utvikle null-utslipps løsningene og selskapets Heavy duty plattformer. Sistnevnte er motorer med betegnelsen OM 4xx, og defineres som sekssylindrede (på rekke) dieselmotorer med 10,7 til 15,6 liters motorvolum og 240 til 460 kW effekt.
Martin Daum, styreleder i Daimler Truck AG, forklarer at det er den kommende Euro VII som har ligget under dette initiativet.
- Med den kommende standarden ville det vært nødvendig å investere store pengesummer og personalressurser for å fortsette vårt utviklingsarbeid. Nå kan disse frigjøres og vil kan konsentrere oss om andre nødvendige elementer som er nødvendige for at vi kan opprettholde vår konkurransekraft i en industri som er inne i en transformasjon, sier han.
Tom Linebarger er Cummins-sjefen og kaller denne avtalen en fantastisk mulighet for begge selskaper til å ligge i forkant.
Men han er omhyggelig med å få med at Cummins fortsatt skal betjene mange andre:
- Som den ledende uavhengige globale leverandøren av kraft-løsninger er Cummins forpliktet til å sørge for at alle kunder, alle steder, har tilgang på de beste løsningene ved at vi tilbyr en hel rekke muligheter fra avansert diesel, nesten-null natur-gass, hel-elektrisk, hydrogen eller andre teknologier.
Det er ikke sagt noe om tidsrammen for Cummins-Daimler avtalen.