-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Krever varslingsplikt om fiskeavrenning
Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund ber Statens vegvesen innføre varslingsplikt til oppdragsgiver/avsender ved fiskevann som renner fra vogntog.
En samlet sjømatbransje og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) møter i dag Statens vegvesen og Mattilsynet. Mens partene tidligere har diskutert utfordringene ved fiskeavrenning fra godstog, er det de praktiske tiltakene som nå gjelder.
– Vi mener rapporteringen er enkel å innføre ved en rutineendring hos våre kontrollmyndigheter. Statens vegvesen har allerede en praksis hvor de varsler bileier ved tekniske mangler. En tilsvarende varsling for sjømat vil skaffe oss nødvendig kunnskap om omfanget av problemet, og vil også gjøre andre aktører oppmerksomme på det, forklarer administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene.
– Ekstra viktig
Eriksson sier at det ikke bare er NLF og sjømatbransjen som «eier» problemet, men at det er mange aktører involvert.
– Ikke minst er det mange utenlandske transportører. Det er derfor ekstra viktig at avsender og oppdragsgiver blir varslet når avrenning avdekkes, påpeker han.
Varslingsplikt er ett av punktene i den nasjonale bransjestandarden mot avrenning fra sjømattransport på vei, som Sjømatbedriftene og NLF signerte før jul. Standarden inneholder åtte konkrete tiltak som skal bidra til bedre trafikksikkerhet, unngå å forurense miljøet, høyere matkvalitet og ansvarliggjøre transportkjøperen.
– I møtet vil vi i tillegg be om at det settes i gang et myndighetsarbeid for en hjemmel for å begrense antall fraktledd. Dette er et viktig punkt for oss, både av hensyn til matsikkerheten og likere konkurransevilkår. I etterkant vil organisasjonene også ta saken opp direkte med samferdselsministeren, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.
Han mener dette arbeidet kan gjøres etter mønster fra bygg- og anleggsbransjen, der det for noen år siden ble innført begrensninger på antall underleverandører.
Bevisstgjøring er ikke nok
– Det er to måneder siden vi signerte bransjestandarden. I denne tiden har det skjedd en omfattende bevisstgjøring innad i våre organisasjoner, men det er på ingen måte nok. Standarden må også forankres hos andre aktører, og myndighetene må følge opp sin del, forventer Eriksson.
Flere saker er under arbeid, blant annet elektroniske fraktbrev og kabotasjeregister, som begge deler, i prinsippet, er vedtatt i Stortinget. Det er også mye innovasjon på gang for å bedre emballeringen.
Redusert kvalitet på fisken
– Nå står vi foran en økning i transporten, som følge av økt etterspørsel i tiden frem mot påske. En varsling til avsender/oppdragsgiver når avrenningen avdekkes, vil – tror vi, i neste omgang bidra til et kundekrav om en temperaturlogg med dokumentasjon av temperaturen under hele transportkjeden, forklarer Mo.
Temperaturlogg inngår også som tiltak i bransjestandarden. Mangelfull nedkjøling både reduserer kvaliteten på fisken og smelter isen, som igjen skaper den trafikkfarlige avrenningen. Mattilsynet skal vurdere behovet for informasjon til de involverte virksomhetene, og eventuelt transportører, og vil be bransjen om deres meninger på dette punktet.