-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Arrival starter testkjøring
Det er flere år siden en engelsk startup, Arrival, fortalte om sine el-varebil planer og om at UPS hadde sagt at de gjerne vil ha 10.000 av dem.
Nå har Arrival sluppet en del spesifikasjoner samtidig som de forteller at de er på vei ut på gater og veier for å teste den nye elbilen.
Testene skal skje sammen med strategisk viktige kunder, og de strategisk viktige kundene som bestemmer seg for å kjøpe bilen kan regne med at produksjon og utleveringer starter i Q3 neste år. UPS har, som nevnt, tidligere annonsert sitt samarbeid.
Ikke uventet forteller Arrival at de skal bygge biler i forskjellige lengder. Designen egner seg eminent til slike øvelser. De skal starte på 5,1 meter og den lengste skal ende på 6,5 meter.
Batterikapasiteten er ikke nødvendigvis avhengig av hvor stor bilen er. Batterikassene er skalerbare og batteriene er i moduler og de finnes fra 44 til 133 kWh.
Men akkurat her har Arrival plukket ut en modell som de kaller H3L3 som måler 5,79 meter og har et batteri på 67 kWh.
Den tar en nyttelast på rett oppunder to tonn og/eller 14 kubikk. Det er forresten detaljer om batterivekten her også, for med 89 kWh batterier blir nyttelasten 1725 kg, og med det store på 133 kWh er vi nede på 1615 kg. Batteriene tar heldigvis ikke noe av volumet.
Med 67-batteriet er WLTP-rekkevidden 180 km. Med det største ender vi på 340 km. Produsenten legger til at toppfarten er 120 km/t.
Foran og bak er det uavhengig opphengning, hjulene er 235/65/R15, bakkeklaringen er 180 mm (fortauskanter kan med andre ord forseres) og svingdiameter er 13,1 meter.
Innvendig kan føreren vente seg oppvarmede seter, full klima kontroll, en 15,6 tommers berøringsskjerm og digitale speil. Den utstyres med en rekke førerstøttesystemer og oppkoblingsavdelingen skal kunne bli brukt til oppdateringer over luften.
Prisen har de derimot ikke sagt noe om ennå, men det de sier er at prisen skal kunne sammenliknes med den på en fossilbil, samtidig som de lover en mye lavere TCO.
Det som er litt morsomt er at dette godt kan bli den neste Hyundai-varebilen. I januar i fjor fortalte nemlig Hyundai/Kia at de hadde investert 100 millioner euro i Arrival. Formålet skulle være å r nytte av Arrival sin skateboard teknologi, men si ikke bort fra at det kan bli en og annen varebil også.