-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Selvkjørende tungt i Kina
Det er dessverre en tendens til å ignorere utviklingen av varebiler, busser og lastebiler i Kina. Det meste vi har av oppmerksomhet er rettet mot personbiler. Kanskje litt skummelt å ignorere de andre sektorene?
Pony.ai er blant dem som alt for ofte går under radaren.
Grunnlagt i Silicon Valley i 2016. Etter det har de akkumulert mer enn 21 million kilometer – mer enn en av dem med fullstendig førerløse biler (de fleste i Kina). 200.000 turer har vært betalt robotaxi-skyss.
En av de siste store avtalene de har gjort er å forlenge et langvarig samarbeid med Toyota. Toyota får sine elbiler fra GC, de skal utstyres med Ponys L4-autonome programvare og bilene skal kjøres på Pony sitt robotaxi-nett.
Rundt 140 millioner skal investeres for denne etappen.
Omtrent samtidig fikk Pony som de første – sier de selv – tillatelse til å sette tunge biler i trafikk på Beijings High-Level Automated Driving Demonstration Area (BJHAD).
Dette gir dem mulighet for å bane veien for autonom lastebiltrafikk i virkelig trafikk.
Oppstarten skal skje i samarbeid med Sinotrans – et av Kinas store logistikkselskap.
Pony og Sinotrans har jobbet sammen i to år, og har etablert et felles selskap – Cyantron Logistics der det uttalte formålet er å finne nye, storskala metoder for å utvikle og utnytte smarte lastebiler.
Som et ledd i det testkjøringsprogrammet de nå setter i gang skal det etableres et demonstrasjonssenter i hovedstaden der man skal vise innovative opplegg for logistikk-virksomheten i storbyen.
Det betyr blant mye annet automatisk kjøring på motorveier, gjennom bomstasjoner, rangering på depoter, automatisk håndterings av lastbærere - mer enn nok, lover Pony, til at de skal beholde sin 10. plass på CNBC sin disruptor-liste fra 2022, som er en ranking av verdens 50 mest innovative og disruptive tech-selskaper.