-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Selvkjørende tungt i Kina
Det er dessverre en tendens til å ignorere utviklingen av varebiler, busser og lastebiler i Kina. Det meste vi har av oppmerksomhet er rettet mot personbiler. Kanskje litt skummelt å ignorere de andre sektorene?
Pony.ai er blant dem som alt for ofte går under radaren.
Grunnlagt i Silicon Valley i 2016. Etter det har de akkumulert mer enn 21 million kilometer – mer enn en av dem med fullstendig førerløse biler (de fleste i Kina). 200.000 turer har vært betalt robotaxi-skyss.
En av de siste store avtalene de har gjort er å forlenge et langvarig samarbeid med Toyota. Toyota får sine elbiler fra GC, de skal utstyres med Ponys L4-autonome programvare og bilene skal kjøres på Pony sitt robotaxi-nett.

Rundt 140 millioner skal investeres for denne etappen.
Omtrent samtidig fikk Pony som de første – sier de selv – tillatelse til å sette tunge biler i trafikk på Beijings High-Level Automated Driving Demonstration Area (BJHAD).
Dette gir dem mulighet for å bane veien for autonom lastebiltrafikk i virkelig trafikk.
Oppstarten skal skje i samarbeid med Sinotrans – et av Kinas store logistikkselskap.
Pony og Sinotrans har jobbet sammen i to år, og har etablert et felles selskap – Cyantron Logistics der det uttalte formålet er å finne nye, storskala metoder for å utvikle og utnytte smarte lastebiler.
Som et ledd i det testkjøringsprogrammet de nå setter i gang skal det etableres et demonstrasjonssenter i hovedstaden der man skal vise innovative opplegg for logistikk-virksomheten i storbyen.
Det betyr blant mye annet automatisk kjøring på motorveier, gjennom bomstasjoner, rangering på depoter, automatisk håndterings av lastbærere - mer enn nok, lover Pony, til at de skal beholde sin 10. plass på CNBC sin disruptor-liste fra 2022, som er en ranking av verdens 50 mest innovative og disruptive tech-selskaper.
