-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Selvkjørende tungt i Kina
Det er dessverre en tendens til å ignorere utviklingen av varebiler, busser og lastebiler i Kina. Det meste vi har av oppmerksomhet er rettet mot personbiler. Kanskje litt skummelt å ignorere de andre sektorene?
Pony.ai er blant dem som alt for ofte går under radaren.
Grunnlagt i Silicon Valley i 2016. Etter det har de akkumulert mer enn 21 million kilometer – mer enn en av dem med fullstendig førerløse biler (de fleste i Kina). 200.000 turer har vært betalt robotaxi-skyss.
En av de siste store avtalene de har gjort er å forlenge et langvarig samarbeid med Toyota. Toyota får sine elbiler fra GC, de skal utstyres med Ponys L4-autonome programvare og bilene skal kjøres på Pony sitt robotaxi-nett.

Rundt 140 millioner skal investeres for denne etappen.
Omtrent samtidig fikk Pony som de første – sier de selv – tillatelse til å sette tunge biler i trafikk på Beijings High-Level Automated Driving Demonstration Area (BJHAD).
Dette gir dem mulighet for å bane veien for autonom lastebiltrafikk i virkelig trafikk.
Oppstarten skal skje i samarbeid med Sinotrans – et av Kinas store logistikkselskap.
Pony og Sinotrans har jobbet sammen i to år, og har etablert et felles selskap – Cyantron Logistics der det uttalte formålet er å finne nye, storskala metoder for å utvikle og utnytte smarte lastebiler.
Som et ledd i det testkjøringsprogrammet de nå setter i gang skal det etableres et demonstrasjonssenter i hovedstaden der man skal vise innovative opplegg for logistikk-virksomheten i storbyen.
Det betyr blant mye annet automatisk kjøring på motorveier, gjennom bomstasjoner, rangering på depoter, automatisk håndterings av lastbærere - mer enn nok, lover Pony, til at de skal beholde sin 10. plass på CNBC sin disruptor-liste fra 2022, som er en ranking av verdens 50 mest innovative og disruptive tech-selskaper.
