-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Stellantis: Slutten for hydrogen
Kritisk nedgang i varebilvolumet i EU.
Samtidig som Stellantis forteller at de dropper hydrogen, blir fremtiden til varebilfabrikken i Atessa et hett tema.
Riktignok hadde Stellantis planer om å begynne småserie-produksjon av Pro One biler på fabrikkene både i Hourdain (medium biler) og Gliwice (store biler) i sommer.
Så kom det en melding fra hovedkvarteret i Amsterdam om at nå legges alt hydrogen-arbeid ned.
«På grunn av dårlig infrastruktur for fylling, høye kapitalkostnader og behov for mye sterkere kjøps-insentiver fra myndighetene regner ikke konsernet med at lette nyttekjøretøy drevet av hydrogen blir aktuelt før ved slutten av dette ti-året» begrunnes avgjørelsen med.

Dette betyr også at de planlagte modellene allikevel ikke vil komme på markedet.
Jean-Philippe Imparato, COO for det utvidede Europa føyde til at «hydrogenmarkedet i Europa forblir en nisje uten utsikter til snarlig bærekraft. Vi må gjøre klare og ansvarlige valg for å sikre vår konkurransekraft som vi gjør med vår el- og hybrid-offensiv».
Amsterdam føyer til at selskapets R&D virksomhet som angår hydrogen vil bli overført til andre oppgaver. Samtidig har Stellantis gått i dialog med samarbeidspartnere i Symbio om å kartlegge markedskonsekvensene, og om hvordan man kan ivareta Symbios interesser på best mulig måte.
Symbio både utvikler og bygger brenselcelleanlegg, både i Frankrike og USA. Grunnlagt i 2010 og med sterke partnere som Renault og Michelin ombord. Stellantis sluttet seg til fellesskapet i 2023, så det varte ikke lenge.
Betenkeligheter
Men det er ikke hydrogen-kuttet som gjorde at Anne Aboud uttrykte en viss bekymring for deler av varebilfremtiden da hun tok med en journalist fra Torino-avisen La Stampa til fabrikken i Atessa.

Hun er sjef for Stellantis Pro One – der Stellantis samler alle sine nyttekjøretøy fra konsernets seks merker og hun etterfulgte nylig siterte Imparato i denne stillingen.
Atessa-fabrikken er den gamle Sevel-bedriften, grunnlagt i 1978 – den gangen Fiat og PSA bygde varebiler sammen. En stor fabrikk, det er lenge siden de passerte 7,5 millioner produserte biler, og en stor arbeidsgiver i det arbeidsplass-trengende Abruzzo-området.
På 1,2 millioner kvadratmeter er det 15 kilometer samlebånd som kan håndtere de største karosseriene i Stellantis porteføljen og der 80 % av produksjonen (kapasiteten er 250.000 biler per år), går til eksport til totalt 75 land.
Og som selvfølgelig byr på utfordringer.
Energi-priser tre ganger den i Frankrike og Spania er en grunn til at hun syns Italia ligger dårlig an som produksjonsland. Arbeidskraft er heller ikke Europas billigste. Og dessuten er hun bekymret over snakket om 2035 og forbud mot salg av forbrenningsbiler.

Dystre utsikter
- Jeg håper denne grensen vil endres. Vi jobber for å sikre at en revisjon av standarden vil skje innen utgangen av dette året for å stoppe den negative trenden som er skapt. Det er umulig å oppnå de salgsnivåene som kreves for elektriske nyttekjøretøy, sier hun blant annet.
«Negative trender» konkretiserer hun:
- I juni registrerte det europeiske markedet for lette nyttekjøretøy en nedgang på 19 % - et tall jeg aldri før har sett, bortsett fra 2020 med Covid og nedstengninger. Hvis ingenting endrer seg, og hvis tallene forblir de samme, må vi ta drastiske avgjørelser, sa hun og la til:
- Et anlegg som dette kan ikke fungere lenge med volumer redusert med 20 %!
Hun kom heldigvis med noen positive nyheter også: Hun lovet for eksempel et større innslag av milde hybrider:
- Dette er en av mulighetene til å minske CO2-utslippet og den løsningen som for tiden fungerer best når det gjelder kostnader og mekaniske komplikasjoner.
Dessuten kunne hun presentere en nytt produkt: Cargo Box, det største påbygget for elektriske biler – dette rommer 18,3 kubikkmeter og måler innvendig 4230 x 2032 x 2150 mm. Alle de europeiske Stellantis-merkene, sammen med storkunden Toyota, vil bli utstyrt med den.

Beroligelse
Men Stellantis har åpenbart fått beskjed fra de mektige fagforeningene at de måtte gjøre noe for å få slutt på spekulasjonene om Atessa-fabrikkens fremtid.
Noen dager etter La Stampa-artikkelen kunne en lokalpolitiker, Tiziana Magnacca, berolige med at Stellantis hadde forpliktet seg til å konsentrere produksjonen av lettere nyttebiler til Atessa, at Cargo Box ville bli et viktig tilskudd og at det var besluttet å opprette en egen produksjonslinje for batteridrevne bobiler.
Et grep for å styrke gruppens sterke posisjon i dette segmentet i Europa.
Men samtidig droppet man det tredje skiftet i resten av juli og hele august, og fordelte de berørte arbeiderne på de to andre skiftene.
Men en konkret gladpakke ble åpnet for få dager siden:
SIC Europe, et av Italias store logistikk-firmaer, har startet en ny strategisk samarbeidsavtale med Stellantis med å bestille 1.200 biler derfra i første omgang. 600 er allerede levert, alle sammen de største modellene i Ducato/Jumper/Movano/Boxer-segmentet.
Det blir flere, lover SIC. Selskapet har 3.000 biler, 40 % skal raskt byttes ut med nullutslippere.