-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Hva koster mest, hvor? Diesel eller el?
Forskningsresultater fra Transport & Mobility Leuven blir ofte brukt som grunnlag for mobilitets-beslutninger. Nå overvåker de TCO for lette nyttebiler og sammenlikner diesel med batterielektrisk.
Det er en rekke parametere som ligger til grunn for beregningene. Selvfølgelig ting som subsidier og kraftpriser og andre åpenbare momenter.
Men også detaljer som tetthet på ladenettet, hva markedet tilbyr av elbiler, eller myndighetenes holdning er med på de overordnede analysene.
Nå har de nettopp offentliggjort detaljer om TCO, (Total Cost of Ownership eller samlede eierskapskostnader), beregnet for annet kvartal på fem markeder i EU (Storbritannia og Norge faller ut på de fleste statistiske sammendragene).
I korthet har T&M.L. slått fast følgende om Total Cost of Ownership beregnet på 5 år og årlige 20.000 km.:
Tsjekkiske Republikk:
I de to minste segmentene, inntil 2,5 tonn, og 2,5 – 3,0 tonn, har de batterielektriske en lavere Total Cost of Ownership enn de dieseldrevne. Det er bare de største hvor dieselalternativet er fordelaktig.
Det ble innført et finansielt støtteprogram i landet i fjor som ikke bare skal gjøre det enklere å anskaffe elbil (inklusive ren subsidiering), men det støtter også privat ladeinfrastruktur.
Frankrike
I Frankrike når en elektrisk Kangoo nesten TCO-paritet med en diesel-ditto (forskjellen er 2.607 euro. Men jo større bilene blir, jo mer øker dieselfordelen. (4.168 euro og 5.600 euro for de neste segmentene). Forklaringen er grei: engangskostnadene øker mer størrelsen på bilen, selv om det er meget mindre forskjell på driftsutgiftene.
Tyskland
Som grafene viser har alle elektriske varebiler i Tyskland en høyere TCO enn den tilsvarende dieselutgaven. Men forskjellen er ikke stor – i snitt for alle segmentene: € 3.926,-. Det laveste snittet for alle markeder som er analysert her. Ser man bare på driften ligger ikke elbilene mer enn 5 % over dieselbilene i alle segmentene.

Det rapporten peker spesielt på er at TCO for de bilene man har sett på i Tyskland ligger i snitt 48 % over de man registrerte i Tsjekkia. Hoveddriveren for denne forskjellen sies å ligge i de høyere arbeidsomkostningene (først og fremst verksteder) i Tyskland.
Italia
I Italia er det først og fremst engangskostnadene – det vil si kjøpesummen – som driver utgiftene opp for elbiler. TCO-verdien er konsekvent høyere for elbilene i alle segmenter.
De variable viser seg imidlertid å være lavere enn for dieselbilene – men ikke lave nok til å kunne kompensere for forskjellen på innkjøpsprisene. Forskjellen er størst for de tyngste, der differensen blir 8.710 euro, mens de under 2,5 tonn blir 3.360 euro dyrere.
Spania
Med Spania er vi kommet til det eneste markedet der elbilene faller rimeligere ut enn dieselbrennerne i alle segmenter. Forklaringen er enkel, i følge T&M: MOVES III. Dette er et statlig prosjekt som bidrar med 7.000 euro når du kjøper en elektrisk varebil.
Ingen av de andre markedene har denne type subsidie. Programmet skal imidlertid avsluttes ved utgangen av året.