-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Autonome flytter til Texas
Aurora Innovation er et av tre selskaper (Kodiak og Gatik.Ai er de andre) som nå gir opp å bruke California som testområde for selvkjørende lastebiler. Texas er det nye målet.
Bloomberg har forklaring på flyttingen.
I California mangler det fremdeles regler som tar hensyn til lastebilenes spesielle krav og behov, mens Texas begynte å legge forholdene til rette allerede fra 2017, forklarer Bloomberg.
De mer enn antyder også at problemene i California, som først og fremst treffer 18-hjulinger, kommer fra «robust» opposisjon fra Teamsters som bl.a. organiserer sjåfører. Samtidig øker motstanden mot selvkjørende biler der, på grunn av uheldige erfaringer med robo-taxier.
(saken fortsetter)
Kartet er lagt
I Texas er det klare lover som viser lastebilene veien frem til selvkjørende virksomhet. Der tror de åpenbart denne teknologien har en fremtid.
Samtidig har de etablert et hands-on organ som samarbeider med produsenter og brukere og som skjærer gjennom konfliktområder som for eksempel kontroller langs landeveien eller trafikkpolitiets reaksjoner.
For et firma som Aurora begynner det å haste. Det er blant de ledende utviklerne av selvkjørende teknologi, jobber tett med produsenter som Paccar, Peterbilt og Kenworth og har et spesialt tett samarbeid med Volvos Autonomous Solutions.
De lover at de skal ha sitt Horizon – den første autonome tjenesten fra Aurora Driver – klar i 2024.
Det er ikke lenge til!
Godt tilrettelagt
Så langt later det til at solen skinner på operatørene i Texas. I dobbelt forstand – været er som regel ideelt for sensorer, med få forurensinger som forstyrrer kameraer og andre sensorer. Dessuten er terrenget åpent og flatt og det er lite trafikk på landeveiene.
Rapporter derfra forteller om færre enn 20 ulykker med autonome biler, alle forårsaket av føreren av den andre bilen.
Men det er umulig å sammenlikne disse tallene med noen andre.
Texas er ikke den eneste staten som prøver å legge forholdene til rette for forsøk med selvkjørende lastebiler. Det er minst fire-fem andre av dem.