Tre sentrale personer i elbil-satsingen: F.v: Tommy Kjelbergvik, Seksjonsleder på maskinverkstedet; Jørn Remark, Driftsingeniør og Harald Huser, Seniorrådgiver, rullende materiell.

Elektrisk krokbil til Gardermoen

Den kom rett fra Scania Winter på Gardermoen – det siste tilskuddet til den utslippsfrie flåten Avinor insisterer på å bygge opp.

Også før Avinor ble stiftet, i 2003, hadde norske flyplassmyndigheter kjørt utslippsfritt. De var blant de tidligste brukerne av Th!nk. Senere dukket det opp en og annen Buddy før de virkelig markerte seg med batterielektriske busser – i tillegg til mange andre hjelpemidler der batterier og elmotorer har erstattet forbrenningsmotorer.

Nå er det lastebilenes tur. Den første R40-versjonen av Scanias «Regionale Batterielektriske» kom på plass rett etter at Scania Winter arrangementet i Trysil var fullført.

Harald Huser, det er han som har kontroll på alt av rullende materiell i Avinor, fortalte at de var såpass innstilt på å komme kjapt i gang med den nye Scaniaen at de ikke en gang ville vente til fabrikken kunne levere de ideelle spesifikasjonene.

– Egentlig trenger vi ikke så mye hytte, og den neste vil nok få kortere akselavstand, sa han da de endelig kunne parkere bilen i eget anlegg.

Varierte oppgaver

Bilen er en 40R B6x2*4NB med krokløft. På vinteren skal den kjøres med sandspreder og delta i vintervedlikeholdet. På sommeren skal den benyttes til en rekke forskjellige vedlikeholdsoppgaver.

Da øvelsene foregikk i Trysil var den lastet til 26 tonn, og arrangørene fortalte at etter at bilen hadde kjørt 17 ganger på en ganske krevende testrute som målte cirka 14 kilometer, hadde batteriene sunket fra full-ladet til 44 %.

Og det i 10 minusgrader.

Nå er det kanskje ikke rekkevidde som er av størst interesse på en flyplass. Huser forteller at Avinors bussflåte på over 40 biler ble helelektrisk i fjor da de kjøpte ytterligere 13 batterielektriske. De ble kjøpt brukt nettopp fordi litt slitne batterier ikke har samme konsekvenser for dem som for ruteselskapene.

Den nye bilen er kjøpt med støtte fra Enova, som også støtter byggingen av fire 360 kW ladestasjoner rett i nærheten av bilverkstedene og oppstillingsplassene.

Tre i en

Motoren er på 400 kW, Scania kaller konstruksjonen Trippel-E motor som egentlig er tre elmotorer i en blokk og montert sammen med en robotisert seks trinns girkasse.

Det er flere muligheter for batteripakker til denne bilen. Med den lengste akselavstanden er det plass til seks batterier som da har en kapasitet på 624 kWt. Batteriene kommer fra Northvolt, har en levetid på hele 1,5 millioner kilometer i lastebildrift og et karbonavtrykk på cirka en tredel av andre batterier man kan sammenlikne med.

Det har allerede vært produktkurs for alle som skal jobbe på og med den nye elektriske bilen.

Slike detaljer blir enda et element i Avinors ambisiøse miljøstrategi som har klare mål for hvor de skal være i 2030 og hvor det er identifisert en rekke tiltak.

Ikke minst «storstilt elektrifisering av kjøretøyparken i det tyngre segmentet».

Som vi får et nytt resultat av senere i år. Da får nemlig Avinor en batterielektrisk 20 tonns hjul-laster på prøve.

2030-målene vil ikke bli enkle å nå, sier Huser, men det er åpenbart at ambisjonene er der.

Powered by Labrador CMS