-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

EU vil skjerpe utslippskravene til lastebiler – han synes ikke det blir strengt nok
Når samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) neste uke deltar på EUs uoffisielle ministermøte i Stockholm vil han ta til orde for kreve hundre prosent nullutslipp fra nye lastebiler i 2040. – Forslaget om 90 prosent utslippsreduksjon er ikke offensivt nok for oss, sier han.
Det er bare noen dager siden Europakommisjonen 14. februar presenterte et nytt forslag om CO2-standardarer for tunge kjøretøy.
Forslaget går blant annet ut på at alle bybusser skal bruke nullutslippsteknologi fra 2030, mens klimagassutslippene fra tunge kjøretøy skal være redusert med 90 prosent fra 2040 sammenlignet med 1990-nivået.
Dette synes ikke den norske regjeringen er strengt nok, og det har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård planer om å fortelle sine europeiske kolleger i EUs uoffisielle ministermøte i Stockholm som starter mandag 27. februar.
– Nødvendig
På programmet står blant annet strengere utslippskrav fra
vegtransporten.
Tidligere har EU innført regelverk som i praksis betyr at ingen nye person- og varebiler med forbrenningsmotorer kommer til å bli kjøpt etter 2035.
– Jeg er positiv til at EU går inn for at alle nye biler og bybusser i Europa skal være utslippsfrie om drøyt ti år. Men forslaget om 90 prosent utslippsreduksjon for tungtransporten fra 2040 er ikke offensivt nok for oss, uttaler Nygård.
– Jeg vil ta til orde for at alle nye tunge kjøretøy som regelverket gjelder, skal være nullutslippskjøretøy senest fra 2040. Det er etter min mening nødvendig for å nå målet om klimanøytralitet i 2050, fortsetter samferdselsministeren.
Som YrkesBil nylig skrev er EUs miljøkommissær på sin side tydelig på at det er for tidlig å kreve hundre prosent nullutslipp nå:
Vil ha strengere delmål også
Som delmål har Europakommisjonen foreslått å redusere klimagassutslippene fra tungtransport med 45 prosent, fra 2030 sammenlignet med 1990-nivået.
Samferdselsminister Nygård vil på ministermøtet ta til orde for å øke reduksjonen – til 50 prosent i 2030.
– Vi er positive til at EU nå også tar initiativ til å gjøre tungtransporten grønn. Men det er nødvendig med høyere fart i klimakampen. Vi er i verdenstoppen i bruk av elbil, og har selvsagt høye ambisjoner når det gjelder klimavennlig tungtrafikk også, sier Nygård.
Samferdselsminister Nygård deltar både 27. og 28. februar på EUs uoffisielle ministermøte i Stockholm.
– Skal vi redusere klimagassutslippene, er godt samarbeid mellom europeiske land særlig viktig. I samferdselssektoren er potensialet for klimakutt størst i vegtrafikken, sier Nygård.