-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
EUs utslipps-reduksjoner: Stort sett positiv mottakelse
Samtidig som EU-Parlamentet satte en effektiv stopp for alt som smaker av forbrenningsmotorer for person- og varebiler fra 2035, kjørte EU-Kommisjonen gjennom planer om tøffe reduksjoner av de tunge bilenes utslipp.
Lastebiler skal ha redusert utslippet sitt med 45 prosent til 2030, 65 prosent i 2035 og 90 prosent til 2040.
Bybusser skal ikke ha noe utslipp etter 2030 – sier forslaget fra EU-Kommisjonen, som det på forhånd var knyttet spenning til.
Ikke uventet sier de sterkt miljø-engasjerte at reglene ikke går langt nok.
Transport & Environment sier for eksempel at man trenger en 2035-deadline dersom man skal få alle de møkkete lastebilene vekk fra veiene innen null-målet i 2050.
- Vi vet foreløpig for lite, blant annet om teknologi og brukermønster, til å kunne kreve 100 prosent utslippsreduksjon, sier Frans Timmermans, EUs miljø kommissær i Financial Times, men føyer til at EU vil med tiden komme dit.
Forsiktige reaksjoner
Bransjen, på sin side, reagerer forsiktig.
Man ser ikke mange rester igjen fra ti år tilbake da det ble åpnet kartellsak mot lastebilprodusentene på grunn av innblanding i utslippsteknologier.
Et helt ti-år tidligere enn det som da var EUs mål.
Da var det ikke overraskende at Martin Lundstedt, Volvosjef og formann i tungbilgruppen til lobbyorganisasjonen ACEA, etter EU-beslutningen i går sa at de var klare til å levere.
Mer enn bare biler
Men han kom med et regnestykke:
- 45 prosent reduksjon i 2030 betyr at vi må ha mer enn 400.000 null-utslipps biler på landeveiene da, og at det må bli registrert minst 100.000 av dem hvert år etter det. Det betyr behov for mer enn 50.000 offentlige ladeplasser for lastebiler, av dem må rundt 35.000 bruke megawatt-system. I tillegg vil vi trenge 700 hydrogenstasjoner, sa han.
Underforstått: her er det ikke bare lastebilindustrien som må svinge seg.
- I et B2B-marked må transportørene kunne drifte sine null-utslipps biler mer profitabelt enn med vanlige dieselbiler, føyde han til.
- Hvis ikke det skjer vil de ikke kjøpe bilene våre og som et resultat av det vil ikke vi kunne møte CO2-kravene. Når alt kommer til alt er teknologien i bilene, batteri, brenselcelle eller hydrogenforbrenning, bare en del av løsningen. For å lykkes trenger vår industri en sammenhengende og samlet offentlig innsats.
Etterlyser samordning
Lundstedt nevnte også presset på kollektivselskapene for å få opp nødvendig infrastruktur og han så for seg et ødeleggende kjøperush for at de skal kunne skaffe seg de siste konvensjonelle bussene som bygges.
ACEA nevner imidlertid igjen Euro 7 og faren for at de kravene, og arbeidet for å møte dem, tar oppmerksomheten – og investeringene - bort fra disse nye målene.
- Europa prøver å regulere seg i retning av null-utslipp mobilitet. Ikke det en gang kan gjøres på en samordnet, harmonisk måte, avsluttet Lundstedt.
«Fot i bakken» i 2028
Det er mange stemmer som blander seg inn i denne diskusjonen, og man er stort sett enige om at planen er brukbar, men at myndighetene, må på banen og at man må sette skikkelige KPI’er.
CECRA, som organiserer bilforhandlere og verksteder, er skeptisk, spesielt for kostnadene ved den bratte utviklingskurven mot 2030.
Men de sier de er glade for en klausul som sikrer at man i 2028 gjør en gjennomgang på hvor langt man egentlig er kommet på denne veien, samtidig som man ser på de teknologiske mulighetene til å nå målene videre.
De ser også positivt på at forslaget inneholder en rekke økonomiske inngrep som skal sikre arbeidsplasser og sørge for at hele bilindustriens verdikjede skal forbli konkurransedyktig.
Ved avstemningen om utslippsreduksjonen stemte 340 for, 297 mot og 21 avsto. Det er nyvalg neste år.