-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny generasjon elbil-ladere
Norske Defa lover smartere funksjoner og større grad av automatisering når de nå lanserer en ny generasjon elbil-ladere. Bookingsystemer og flåtestyringsløsninger for yrkesbiler er en del av pakka.
Defa har koblet kjøretøy til strømnettet i 60 år, og for mange bileiere er de trolig mest kjent for den grønne motorvarmerkabelen.
Men etter at Defa i 2017 kjøpte Salto Ladestasjoner AS har de også satset stort på ladeløsninger for el- og hybridbiler under sin egen merkevare, blant annet med over 580.000 eConnect-ladekabler solgt hittil.
Nå lanseres en ny generasjon ladere. Først ut sist høst var relativt enkle Defa Solid, og nå kommer den mer avanserte Defa Power.
Flere funksjoner
Kim Gard Kristoffersen, salgs- og driftsdirektør for E-Mobility i Defa, forteller at det er snakk om en stor oppgradering.
– Den nye generasjonen har mange flere funksjoner og en bedre brukeropplevelse, sier Kristoffersen til YrkesBil.
Blant annet finnes en «Eco Mode» som gjør det mulig å kostnadsfritt planlegge ladeøkten til perioden med billigst strøm.
– Målet er å alltid komme til fulladet bil, eller oppladet nok til det bruksmønsteret ditt er. Du skal betale minst mulig og ha full oversikt. Dette er en tjeneste mange ladestasjoner har, men de fleste tar seg godt betalt – hos oss skal det være gratis, sier Kristoffersen.
For flåter og i større ladeparker, der det er viktig at ikke hvem som helst kan komme og lade gratis, har Defa sørget for enkel tilgangskontroll i de nye laderne.
Og hvis eksterne skal få lade, så må de betale for seg.
– For interne kjøretøy kan man ha en enkel tilgangskontroll, så man slipper mye problemer med å få låst opp ladestasjonen for hver bruker. Vi bruker QR-kode, RFID-brikke, SMS eller en app på telefonen, forklarer Kristoffersen.
Åpen for tilpasninger
Anleggseieren kan åpne for at eksterne kan lade, og de displayet på laderen kan da vise prisen og kapasiteten.
Eieren kan også gjøre en rekke tilpasninger:
– Vi ser at det blir stadig flere tilbydere av baksystemer og mange konkurrenter i hardware-bransjen. I dag er det et tredvetalls konkurrenter, og langt flere innen software. Vi har ladestasjonen vår helt åpen, med nyeste bransjestandard Open Charge Point Protocol (OCPP 2.0.1), slik at kundene kan bytte ut baksystemet uten å kjøre et fullt integrasjonsløp og betale for en utvikler som må lage spesialløsninger, sier Kristoffersen.
– Så deres system kan innlemmes i flåtestyringssystemene som finnes i varebilen?
– Ja, flåtestyringssystemer, smarthus, solcellesystemer og så videre kan kobles på – så lenge de benytter OCPP 2.0.1. Det er muligheter for å bygge inn bookingsystemer, både i appen og laderen, der flere brukere av en lader kan reservere ladeøkter.
Gir alltid 22 kW
Såkalt «Plug and charge» er den nye betalingsløsningen der man ikke trenger å identifisere seg. Ladestasjonen kjenner igjen biler som er forhåndsgodkjent, og biler som ikke er forhåndsgodkjent vil bli avvist.
– Vi nærmer oss at man kan legge bankkortet inn i appen i bilen, og slipper å identifisere seg ved ladestasjonen. Du plugger i bilen, ladingen starter automatisk og beløpet trekkes fra kontoen, sier Kristoffersen, og forsikrer at sikkerheten er ivaretatt.
På samme måte forsikrer han at de nye laderne fra Defa faktisk gir 22 kW (32 ampere på 400 Volt) lading når de lover det.
– Mange aktører i bransjen sier de gjør det, men så har laderne deres en de-ratingsfunksjon som gjør at når komponentene blir varme svekkes ladefarten. Vi leverer 22 kW gjennom hele ladeøkten, sier Kristoffersen.
– Dette har vi testet i Death Valley med 50 grader i omgivelsestemperatur og i Granada med 1.000 Watt per kvadratmeter i aktiv stråling fra sola rett ned på laderen. Fortsatt klarte laderen å gi 22 kW, sier han, og legger til at kulde er et mindre problem for laderne – og at minus 40 er null stress.
Produksjon i Norge
Defa understreker at de gjør det enkelt, ved at den nye ladestasjonen er bygget for å kunne brukes i hele Europa. Den skal virke på alle strømsystem og størrelser.
Stasjonen blir kun levert med fast kabel i første omgang, og prisen som oppgis for Defa Power er 8.595 kroner.
– Vi mener det gir den beste kundeopplevelsen. Cirka 40 prosent av alle feil som skjer i ladestasjonen er i uttaket. Knekte kommunikasjonspinner. Det problemet blir man i praksis kvitt med fast ladekabel. Dessuten slipper man å rote frem kabelen som ligger i bilen, og å pakke inn igjen en våt, møkkete kabel, sier Kristoffersen.
Produksjonen av de nye laderne starter i Kina, men skal etter hvert foregå i den moderniserte Defa-fabrikken på Nesbyen.
– Produksjon i Norge gir oss forutsigbarhet. I dagens politiske klima er det vanskelig å produsere i andre deler av verden. Dessuten er vi så gode på automatisering i Norge at det er kostnadseffektivt, i alle fall så lenge strømprisene ikke går helt i taket. Også mange av kundene våre legger vekt på at produksjonen skjer i Norge, og jeg er oppriktig stolt av å være med på å «hente hjem» produksjonen og tilhørende arbeidsplasser, sier Kristoffersen.