-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bilen som fikser det meste
Eidskog og Kongsvinger Septik trengte egentlig to lastebiler for å tilby tjenester innen ADR-avfall og tørrsuging. Men med en kreativ løsning klarer de seg nå med én lastebil som løser flere oppgaver.
– Vann- og avløpsbransjen har endret seg gjennom de årene vi har vært i bransjen. Det er stadig overgang til mer kommunalt vann- og avløpsnett. Vi ventet at det skulle bli mindre behov for vår bransje, men i praksis har det motsatte skjedd, sier Lena Ingelsrud og sønnen Jim Ingelsrud i Eidskog og Kongsvinger Septik til YrkesBil.
Lena eier selskapet sammen med mannen Tor Arne, mens sønnen Jim er HMS-ansvarlig og operatør. Hans bror Lars er også aktiv i driften, innen rørinspeksjon og trykkontroll.
Firmaet med base på Skotterud like ved svenskegrensen har for tiden 16 ansatte, en årsomsetning på rundt 30 millioner kroner og et hyggelig resultat på bunnlinjen.
Kjøretøyparken omfatter seks lastebiler for slamsuging og spyling, og fire Mercedes-Benz Sprinter for rørinspeksjon og lignende.
Lastebilene er utelukkende Scania, noe Jim Ingelsrud forklarer med en god forhandler som holder til i nærheten; i Kongsvinger.
– God service er et sterkt argument, ved siden av at det alltid er positivt å benytte lokale leverandører når dette er mulig, sier han.
Unik kombinertbil
Firmaet har sitt virksomhetsområde i Glåmdalsdistriktet og ut mot Nes, men helst på sin side av Oslo. Kundemassen er både private og industri, og – ikke minst – det offentlige.
Selskapets nyeste stolthet er en storkombi/supersuger som også kan brukes til både ADR-avfall og tørrsuging. Bilen er (selvsagt) en Scania, mens det er Botnetank som har stått for påbygget.
– Store aktører kjører gjerne en bil separat for hver av disse tjenestene. Vi har slått sammen alt i en kombinert bil som er unik når det gjelder ADR, og som så vidt vi vet er den eneste i sitt slag her i landet foreløpig. Botnetank er dyktige og har her gjort en god jobb, forskjellen ser man i detaljene, understreker Jim Ingelsrud.
Utvider markedet
Den nye bilen ble bestilt i september 2021, og kom til Skotterud i februar i år. Påbygget er bygd i Finland, via Botnetank.
Det er en ruvende bil. Den veier 26 tonn tom, og med tilhenger og uttrukket drag kan den ha en maksimal vogntogvekt på 57 tonn.
Den store fleksibiliteten gjør at den nye kombinerte bilen også retter seg mot kundegrupper som industri, snekkere og landbruk i tillegg til de mer tradisjonelle kundegruppene.
– En slik bil går hver eneste dag på grunn av fleksibiliteten, og utvider på denne måten markedet for oss, sier han.
De ansatte et aktivum
– I hvilken grad vurderer dere alternative drivlinjer?
– For de store kombinerte bilene er dette for tidlig. Det kommer nok, men på tunge biler der det nok litt inn i fremtiden ennå, sier Ingelsrud.
– Og fremtiden for selskapet, hvordan fortoner den seg?
– Jo takk, den ser bra ut. Ungdommen er i ferd med å ta over, og alt ligger til rette for videre vekst. Ikke minst er de ansatte et stort aktivum her. Det er de som er firmaets styrke, og uten deres dyktighet og stå-på-vilje hadde vi ikke vært der vi er i dag, sier Lena Ingelsrud.
Startet midt på 1980-tallet
Det tradisjonsrike selskapet skifter i disse dager navn til Ekvatek.
– Dette beskriver langt bedre hvem og hva vi er, sier Lena Ingelsrud.
– Septik utgjør en stadig mindre andel av virksomheten vår, og er derfor ikke noen naturlig del av firmanavnet lenger. Det nye navnet er en forkortelse for Eidskog Kongsvinger Vann Avløp Teknikk, forklarer hun.
Det var Lena Ingelsruds onkel, Jan Olaf Olsen, som startet firmaet i 1984/85, i en tid med stor økning i etablering av septikanlegg i distriktet. Tor Arne fikk jobb her etter at han var ferdig i militæret – og i 1989 fikk han og Lena tilbud om å kjøpe virksomheten. Eidskog Septik var navnet, og septiktømming var det man leverte.
Totalleverandør
De to drev firmaet sammen alene et par år før det første behovet for sesongansettelse viste seg. Deretter har det vokst videre, og i 2000 kjøpte paret opp Kongsvinger Septik fra Leif Aanerud.
Firmaets første kombinerte spyle- og sugebil ble kjøpt brukt i Odda i 1992. Dette var første gang denne tjenesten ble tilgjengelig i området, og bilen viste seg å være en god investering. I 1990 ble den fulgt av den første helt nye kombibilen, og samtidig kom et stakekamera for rørinspeksjon.
Den siste tjenesten fikk raskt stigende antall forespørsler, og utgjør et viktig virksomhetsområde for Eidskog og Kongsvinger Septik, som er en totalleverandør på vann og avløp.
Spyle- og sugetjenester
– Rundt 2000 var vi fortsatt ikke flere enn fire ansatte, men så begynte suge- og spyletjenestene å komme for fullt, og særlig de siste femten årene har veksten vært sterk, sier hun.
– For noen år siden begynte vi også med rørfornying som virksomhetsområde, til å begynne med sammen med en samarbeidspartner. Dette er nå innfusjonert i selskapet, forteller hun videre.
– Tyngden av virksomheten i dag er spyle- og sugetjenester, rørinspeksjon og tredjepartskontroll av vann og avløp. Rørfornying er også viktig, og det siste prosjektet vårt er ADR tømmetjenester for farlig avfall. Vi driver også med tørrsuging av fraksjoner som spon, leire og jord, forteller Jim Ingelsrud.
Firmaet er ISO-sertifisert både på kvalitet, miljø og arbeidsmiljø.
– Det å være kontrollert av en tredjepart er noe vi synes er veldig viktig, ikke minst for en liten aktør som konkurrerer mot store i for eksempel anbudskonkurranser, legger han til.
24-timers vakt
– Hvor er det blitt av septiktømmingen?
– Det er en tjeneste som blir stadig mindre etterspurt, og den er av den grunn et mindre viktig satsningsområde for oss. Av seks biler er det bare en som benyttes til septiktømming, sier han.
– Med utviklingen har avløpsnett blitt en kommunal tjeneste, så man kan jo på en måte si at vi fortsatt driver med mye av det samme – bare på en annen måte. Med overgangen til kommunal drift ventet vi at bilbehovet skulle bli redusert, men det er heller det motsatte som har skjedd. Pumpestasjoner og renseanlegg trenger service, i tillegg til alle akutte behov, sier Jim Ingelsrud, som legger til at firmaet har 24-timers vakt, året rundt.
– Hvor ofte ringer det på vakttelefonen?
– Akutte saker skjer hver eneste dag, og da skal ting helst skje med en gang – ikke om noen timer. Bare i går kom det fem slike tilfeller, og disse ble tatt samme dag, forteller han.
Spennende bransje
– Få med at vi har et godt arbeidsmiljø i bedriften, skyter personal- og økonomiansvarlig Bjørg Elin Hansen og operatør Lars Ivar S. Rustad inn.
– En viktig trivselsfaktor er nok at vi aldri har to like dager. Svingningene i aktivitetsnivå er store. Under det voldsomme regnværet for et par uker siden var alle biler og mannskaper ute og jobbet hele natten med oversvømmelser, tette stikkrenner og overvannssystemer. Og noen dager kan det se ut som vi har lagt ned, men slike dager kommer gjerne etter sånne hektiske innsatser, da alle trenger å hvile før det braker løs igjen. Det er en spennende bransje, fastslår de to.