-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fuso betyr mye
I fjor solgte Daimler Truck Asia cirka 30 prosent mer enn året før. Fuso har en stor del av æren for denne utviklingen.
Noen land økte vesentlig mer enn de 30 prosentene. I India var veksten hele 45 prosent
Og i Indonesia 72 prosent!
Hadde det ikke vært for halvlederne hadde salget vært enda høyere.
Men omsetningen økte bare 15 prosent. Årsaken først og fremst at der velger man de mindre bilene.
Det ser man også på driftsmarginen med 7,2 prosent ligger Asia mellom Europa med 4,8 prosent og det høy-profitable markedet i USA der man selger Freightliner og Western Star.
Selv om det ikke akkurat går frem av 2021-rapporten for Daimler Truck er Fuso sentral i Asia-historien deres. I Indonesia er Daimler, takket være Fuso, markedsleder med 48 prosent. I Taiwan er forholdet det samme, men markedsandelen «bare» på 32 prosent.
Karl Deppen, som er gruppens nye Asia-sjef, sier til Handelsblatt at Fuso har et renommé i regionen som andre merker og produkter ikke er i nærheten av.
Det er for lengst opplagt at der oppfattes Fuso som en spydspiss når det gjelder bærekraft. De var de første som snakket om å bli dieselfrie innen 2030.
Deres eCanter var den første betydelige lette lastebilen med batteridrift. Nå introduserer de andre generasjon mens konkurrentene så vidt er i ferd med å utvikle sine første.
Dessuten hjelper det selvfølgelig at Daimlers førerassistent-program deles like greit mellom store amerikanere som lette japanere.
Det blir stadig tydeligere at da Daimler kjøpte seg inn i Mitsubishi var det først og fremst på grunn av den sterke truck-divisjonen. Og ganske riktig, det tok bare fem år før tyskerne trakk seg ut av samværet i 2005, men Fuso slapp de ikke.
Et lite problem for oss er det at vi ikke får klare salgstall fra Daimler Truck. Om 2021 heter det at gruppen nådde 455.000 salg i fjor – 20 prosent over fjorårets nivå på 378.300 biler.
Men Truck Asia seksjonen, som inkluderer Fuso, nådde 30,1 prosent over fjorårets salg. Og videre får vi vite at Fuso økte med 43 prosent og at de ble nummer 1 «i det lokale nyttebilmarkedet» hvilket vi må gå ut fra betyr Japan.
Når det gjelder Europa hadde ikke Fuso solgt så godt på 10 år fikk vi vite – og de ble nummer en i sitt segment med 37,1 prosent markedsandel. Men fremdeles ikke noe volum-tall.
Det eneste vi kan være helt konkrete på oppi denne åpenbare glad-historien er Norge. I fjor ble det registrert 31 nye Fuso i Norge, det er en økning på 35 prosent.
Så selv om markedsandelen er lav holder utviklingen følge med resten av verden.