-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Feiring åpner egen hurtigladestasjon og fyllestasjon for biogass
Anlegget i Lørenskog er det første av sitt slag i tilknytning til en industribedrift, og gir kundene muligheten til å fylle «grønt drivstoff» når de besøker Feiring.
Fungerende konsernsjef i Feiring, Knut Ollendorff omtaler anlegget som fremtidsrettet og viktig for både Feiring og bransjen.
– Transport av masser utgjør rundt halvparten av all tungtransport i landet og medfører en betraktelig miljøbelastning. Med biogass og el kan dette reduseres med opptil 90 prosent, sier Ollendorff i en pressemelding.
Han mener det er avgjørende at industrien bidrar om Norge skal nå sine mål om reduksjon i klimagassutslipp innen 2030.
– Industrien spiller en avgjørende rolle for å nå mål om reduserte klimagassutslipp og lokal forurensing. For Feiring er det viktig å være fremtidsrettede, være med på det grønne skiftet og til nytte for miljøet og kundene, sier Ollendorff.
Seks lastebiler samtidig
Anlegget som har fått navnet «grønn massetransport» består av en fyllestasjon for komprimert biogass og to hurtigladestasjoner for el-lastebiler. Til sammen kan 6 lastebiler fylle med grønt drivstoff samtidig.
Stortingsrepresentant, Jone Blikra fra Arbeiderpartiet var på plass under åpningen denne uken.
– Jeg synes det er helt fantastisk at næringslivet tør å gå foran og satse på bærekraftige løsninger, og spesielt når det er så dyrt som det er nå, sier Blikra.
Han synes anlegget til Feiring er godt eksempel på at viljen og teknologien er der. Nå er det opp til myndighetene å legge til rette for at det over tid lønner seg å satse på klima, hevder Blikra.
Avhengige av initiativ
Lørenskog kommune vedtok for snart ett år siden at Feiring fikk bygge forsyningsanlegg for biogass.
Varaordfører, Ernst-Modest Herdieckerhoff fikk æren av å klippe den røde snoren og offisielt åpne «grønn massetransport».
– Vi er avhengig av at innbyggerne og næringslivet bidrar og derfor er det så gledelig å se at Feiring satser på bærekraftige alternativer, sier Herdieckerhoff.
Ser økende behov
Biogasstasjonen er levert av Gasum, mens Eviny står bak ladestasjonen.
– Det er veldig stort for oss å åpne Feiring-laderne, sier Lars Christian Danby Engø fra Eviny. Han forteller at man ser et stadig økende behov for ladestasjoner som er kompatible tilpasset for tungtransport.
– Lastebiler kan lade på alle andre ladestasjoner, men der må de ofte stå trangt mellom personbiler. Skal vi klare å redusere utslippene fra bransjen må flere gjøre som Feiring.
Fornøyde kunder
Hans Erik Becker er eier og daglig leder i Becker Entreprenør AS, en av kundene til Feiring som har satset tungt på grønne alternativer. Becker har både el-lastebiler og lastebiler som kjører på biogass, og er naturligvis veldig glad for det nye anlegget.
– Det er utrolig gøy når bransjen går sammen og bidrar til omstilling. Vi er avhengig av gode samarbeidspartnere som Feiring for å omstille oss, sier Becker – og får støtte av Kai Vegar Østnes i Braathens landskapsentreprenør AS.
– Vi trenger at industriaktører tar ansvar og det har Feiring gjort, det vil absolutt påvirke vårt valg av pukk og grus leverandør. Dette kommer til å forenkle hverdagen til sjåførene og spare oss for mye tid og penger.