-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Emisjon og nye samarbeidspartnere setter fart på Brudeli-teknologien
Med frisk kapital på 15 millioner kroner fra en emisjon ledet av Hexagon Composites ASA og Leax Group AB, er Brudeli Green Mobility sikret nødvendige midler til ferdiggjøring av det første tunge kjøretøyet med Brudeli Powerhybrid til praktisk testing.
– Dette er et langt steg videre for oss i arbeidet med å utvikle det hybride nyttekjøretøymarkedet, sier administrativ leder Kai Rune Vestersager i Brudeli Green Mobility i en kommentar.
Brudelis patenterte elektrifiserte drivlinje Powerhybrid kan beskrives som en ladbar hybridløsning for tunge lastebiler, og er et konsept med stort potensial for energisparing og utslippsreduksjon.
Krafttap unngås
– Dette er den beste varianten av ladbar hybrid, fastslår teknisk leder Geir Brudeli.
Løsningen som er utviklet er altså en hybridmodell som kan installeres uten problemer i den chassis/drivlinjekonstruksjonen bilprodusenten allerede opererer med.
På en konvensjonell drivlinje fjerner man retarderen, og erstatter den med en Powerhybrid enhet. Det er uproblematisk å finne plass til en batteripakke på 300 kWh som driver den 400 kW store enheten i transmisjonen.
Powerhybrid-patentet omfatter to elmotorer og to clutcher. Dermed unngås krafttapet når man skifter gir. Retarderen erstattes av el-installasjonens evne til regenerativ bremsing, der så mye som 20 prosent av bremseenergien kan hentes tilbake.
Kan operere utslippsfritt
Hexagon Composites ASA er en ledende global leverandør av rene drivstoffløsninger og gasstransport-løsninger, og ledet emisjonen sammen med den eksisterende aksjonæren Leax Group AB. Leax er en viktig aktør på avanserte kraftoverførings-komponenter for nyttekjøretøy. De to bidrar med henholdsvis 5 og 3 millioner kroner, mens resten av beløpet kommer fra eksisterende og nye aksjonærer.
Brudeli Powerhybrid muliggjør alternativ kjøring batterielektrisk eller på lavutslipps-drivstoff. Dette gjør det mulig for tunge kjøretøy å operere i utslippsfrie bysentra uten å gå på akkord med rekkevidde mellom avgang og reisemål.
USA i 2025
– Brudeli har en svært spennende teknologi. Vi tror hybrid drift kan spille en rolle i kommersiell lastebiltransport i fremtiden – og vi ønsker å ta en aktiv rolle for å bringe dette på markedet, sier Eric Bippus i Hexagon Agility.
Det er i samarbeid med Hexagon Agility – som er et datterselskap av Hexagon Composites – at Brudeli vil satse på klassene 7n og 8 i det nordamerikanske lastebilmarkedet med Brudelis patenterte hybridløsning og CNG/RNG systemer fra Hexagon Agility. Målet er å ha de første pilot-lastebilene med denne teknologien på vei i 2025, forteller Kai Rune Vestersager.
Viktige nye skritt
– Lastebiltransport står for mer enn 25 prosent av de samlede CO2-utslippene i transportsektoren. Våre elektrifiserte drivlinjeløsninger er utviklet for å gjøre det mulig for flåteeiere å operere både batterielektrisk i nullutslippsområder, og med lave utslipp på lange distanser med bruk av grønne drivstoff, sier Lasse Bjørkhaug, CEO i Brudeli.
– Med Hexagons tilgang til internasjonale markeder og Leax kompetanse på kraftoverføringer skal vi ta viktige nye skritt for kommersialisering av teknologien vår, legger han til.
Leax har lenge vært aksjonær i Brudeli, og ønsker nå Hexagon velkommen både som investor og samarbeidspartner.
– Med lanseringen av et testkjøretøy i 2024 tar Powerhybrid-teknologien et nytt, langt skritt forover. Behovet for innovative løsninger for effektiv utslippsreduksjon har aldri vært større, sier Tony Nicol, CEO i Leax i en kommentar.