-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS

Slik vil de få fart på bygging av lade- og fylleinfrastruktur for tungbiler
Kommuner og fylkeskommuner på Østlandet går sammen og lover raskere utbygging av nye energistasjoner for lastebiler og busser med såkalt nullutslippsteknologi.
Høsten 2022 starter Østlandssamarbeidet og Osloregionen opp et felles treårig prosjektsamarbeid for å bidra til raskere etablering av energistasjoner på Østlandet.
Prosjektet, som er støttet finansielt med klimasatsmidler fra Miljødirektoratet, skal bidra til å få ned klimagassutslippene fra tyngre kjøretøy.
Mangel på infrastruktur
Om lag 33 prosent av utslippene i veitrafikken på Østlandet kommer fra tungtransporten, ifølge partene.
Samtidig viser flere undersøkelser at manglende lade- og fylleinfrastruktur er en av de største barrierene for transportbransjen med tanke på å investere i utslippsfrie lastebiler og busser. Statens vegvesen anslår at det trengs 1.500-2.000 ladestasjoner for elektriske tungbiler innen 2030.
Videre er manglende areal og lang saksbehandlingstid påpekt som noen av de viktigste hindrene for utbygging av infrastruktur for nullutslippsteknologier.
Fylkeskommunene og kommunene på Østlandet erkjenner nå at de har en viktig rolle i omstillingen. Prosjektsamarbeidet, som nå starter opp, skal bidra til raskere utbygging av energistasjoner i landsdelen.
Går sammen
– Dette er et konkret og viktig prosjekt som svarer på utfordringene vi står overfor. Kommuner og fylkeskommuner har viktige roller for å få ned utslippene fra transportbransjen, sier Raymond Johansen (Ap), byrådsleder i Oslo kommune og leder i Osloregionen.
Even Aleksander Hagen (Ap), fylkesordfører i Innlandet og leder av Østlandssamarbeidet, følger opp:
– Med den store andelen godstransport som er på Østlandet vil utslippskutt i vår landsdel også ha stor betydning for de nasjonale utslippstallene.
– Det er også viktig at vi ser på multimodale løsninger, der det også planlegges for lade- og fylleinfrastruktur for nullutslippsteknologier ved eksisterende logistikkterminaler og ved havnene langs kysten.
Kunnskapsbasert tilnærming
Fylkeskommunene og kommunene skriver selv i pressemeldingen at de «kan og bør ta en enda mer aktiv rolle for å få etablert grønne energistasjoner langs de viktigste transportkorridorene i landsdelen».
Samtidig påpeker de at dette arbeidet vil kreve en kunnskapsbasert tilnærming, der man får identifisert tomtealternativer og aktuell lokalisering av energistasjonene. På den måten unngår man unødvendig nedbygging og båndlegging av arealer.
Prosjektet vil samarbeide tett med Grønt Landtransportprogram og Statens Vegvesen for å koordinere jobben som skal gjøres.
Prosjektet skal også bidra til kompetanseutvikling i fylkeskommuner og kommuner. Det skal blant annet utvikles en veileder for kommuner og andre aktører som verktøy for etablering av infrastruktur til lade- og fyllestasjoner.
Dette mener de vil bidra til effektivisering av saksbehandling i plan- og byggesaker for etablering av infrastruktur.