-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Flere velger nullutslippskjøretøy
Så langt i år er nesten 80 prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler nullutslippsbiler. Dessverre er utviklingen langt fra like positiv når det gjelder varebiler.
Åtte av ti nye personbilene som ble registrert første halvår, er nullutslippskjøretøy.
Totalt ble 54.279 nullutslippskjøretøy førstegangsregistrert i løpet av årets seks første måneder.
Når det gjelder varebiler går 28,2 prosent av årets førstegangsregistrerte lette varebiler på elektrisitet. Dette er riktignok en økning på 12,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, men her er det fortsatt dieselbiler som dominerer med 71,8 prosent.
For bybusser har vi hatt stor økning i år sammenlignet med fjoråret.
I fjor var andelen førstegangsregistrerte elektrisk drevne bybusser på 30,7 prosent, mens tallet for i år er hele 80,4 prosent. Det er dermed registrert dobbelt så mange elektriske bybusser hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Et stykke igjen for tungtrafikk uten eksos
Også andelen nullutslippskjøretøy (elektrisk, hydrogen, brenselcelle) blant tunge kjøretøy øker sakte, men sikkert.
Mens det i 2016 bare ble førstegangsregistrert én lastebil som gikk på elektrisitet, var tallet 30 slike kjøretøy første halvår i fjor. I år er tallet steget til 96. Foreløpig lave antall, men pilen peker i alle fall i riktig retning.
17,7 prosent av den totale personbilparken i Norge kjører nå elektrisitet eller på hydrogen. Av en bilpark på 2.922.204 personbiler utgjør det 516.279 utslippsfrie.