-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS

Snart ett år med nedgang
Registreringsstatistikken for vare- og lastebiler i Europa fortsetter i samme sporet: mai var den 11. måneden på rad med nedgang. Minus 18,5 prosent i måneden og minus 20,3 hittil i år. Sverige var det eneste markedet på mer enn 2500 biler som gikk i pluss. Trøsten er at tyngst er i pluss nå.
Som vi har vent oss til er det de letteste bilene, de under 3,5 tonn, som faller mest. I mai var dette segmentet nede på snaue 135.000 biler – i fjor var det 174.000. Nedgangen er med andre ord på 22,6 prosent.
Det er helt på nivå med akkumulert nedgang. Så langt i år har denne gruppen sunket med 23,5 %.
Men så kan vi begynne på solskinnshistoriene.
Slår vi sammen alle bilene over 3,5 tonn, slår ACEA-statistikken fast at her har det vært en økning på 1,9 prosent i mai. Vi er så vidt over 30.000 biler, i fjor endte vi på 29.600.
Danmark kjøpte 400 biler i år, 300 i fjor. Frankrike kjøpte 300 flere biler enn i 2021, Italia 2400 i stedet for 2200 og Nederland og Polen økte med 100 biler hver. Slik innsats hjelper, selv om både Tyskland og Storbritannia endte 300 biler under.
Akkumulert er vi fremdeles på etterskudd. 145.615 biler mot 151.320 i fjor – det er en forskjell på minus 3,8 prosent. Men fortsetter det i samme takten vil lastebiler over 3,5 tonn komme på plussiden i løpet av 2022.
Enda litt lysere blir det når vi trekker ut de tyngste bilene. Biler over 16 tonn endte på 25.372 enheter. Det er ca. 1600, eller 7 prosent, flere enn i fjor.
Her er til og med Tyskland i pluss, med 2,4 prosent vekst – og da begynner vi å snakke virkelig drahjelp. Både Frankrike og Italia kunne bokføre en vekst på mer enn 14 %, Storbritannia var forsiktige 1,2 % i pluss, bare Spania – av de store – lå under med nesten 5 prosent.
Det betyr at vi kan håpe på at etter juni vil også det akkumulerte salget av de tyngste ende med et pluss. Slik det er etter utgangen av mai ligger vi 800 biler etter: 123.103 mot 123.905 – eller 0,6 %.
Ta også med at busser lå nesten 30 % foran i mai og akkumulert er den industrien 10,1 % foran 2021-tallet.