INFORMASJONSBEHOV: – Vi må være gode rådgivere for våre kunder i overgangen til elektriske varebiler, sier RSA Bil-sjef Rune Hegstad til YrkesBil.

– Vi må slutte å være så opptatt av WLTP, og heller la kunden teste bilene der de skal brukes

Det å selge elvarebiler er et eget fag. Forhandlerkonsernet RSA Bil satser stort på å profilere nye varebilsentre og lar kundene få låne en elvarebil i en uke for å se om det fungerer.

I oktober 2022 åpnet RSA Bil sitt første varebilsenter på Ensjø i Oslo, som med sine 4.000 kvadratmeter ifølge RSA selv er blant Europas største varebilsentre.

Fem måneder senere melder RSA Bil om bra trøkk i varebilsenteret.

Rune Hegstad, direktør i RSA Bil, sier salg av elektriske varebiler krever mer av selgerne og forhandlerne i rollen som rådgivere:

– Jeg er ganske sikker på at vi har blitt mye flinkere enn vi var i starten da vi begynte å selge elektriske biler, men fremdeles kan vi bli bedre. Vi må være gode rådgivere for våre kunder, sier Rune Hegstad til YrkesBil.

RSA Bil representerer Suzuki, JAC, Isuzu, Maxus og BYD og har 11 bilforhandlere i Norge.

– Selgerne må spørre kundene hva de skal bruke bilen til, slik at vi kan formidle rett kunnskap om hvordan bilene fungerer og kan utnyttes best mulig. For eksempel må vi forklare kundene hva WLTP-rekkevidden innebærer i praksis, og undersøke hvordan dette passer med kundens bilbruk, sier Hegstad.

Lar kunden teste

Forhandlerkonsernet har nylig lansert et konsept med 15 «Test Drive»-biler.

Konseptet lar kundene få låne en elektrisk varebil i en uke og prøve den i sin hverdag for å se om det fungerer:

– Så ber vi dem komme tilbake og si hva som eventuelt ikke fungerer, så vi kan finne ut av det sammen. Vi må slutte å være så opptatt av WLTP, og heller være opptatt av at kunden får teste bilen der de skal bruke den, sier Hegstad.

ULIKE BEHOV: - Innen varebil-segmentet har alle bedrifter ulike behov til løsninger, og vi tror bedrifter setter pris på høy ekspertise og tett oppfølging ved kjøp av arbeidsbiler, sier Tore Fjellheim.

Flere grep

Daglig leder i RSA Bil Oslo, Tore Fjellheim, kaller satsingen på varebilsenter for en stor suksess:

– Konseptene vi har innført i varebilsenteret har nok vært nøkkelen til suksessen, mener Fjellheim.

Han viser til at forhandleren har dedikerte varebilselgere, stor utstilling av biler og at mange av modellene har kort leveringstid:

– Våre dedikerte varebileksperter har god erfaring og kompetanse på hvordan hver enkelt bil kan leveres etter skreddersøm, sier Fjellheim.

Hele denne uken arrangerer forhandleren «Varebildager».

– Innen varebil-segmentet har alle bedrifter ulike behov til løsninger, og vi tror bedrifter setter pris på høy ekspertise og tett oppfølging ved kjøp av arbeidsbiler, sier Tore Fjellheim.

I varebilsenteret tilbys varebiler i de fleste segmenter fra Maxus, BYD og Isuzu. Snart kommer også et annet av RSA sine bilmerker, kinesiske JAC, med varebiler og pickuper.

– Ulike løsninger

Fjellheim tror at leveringstid er avgjørende for mange ved valg av ny varebil, og forteller at varebilsenteret kan tilby konsepter som 24 timers leveringstid og null skadetrekk ved leasing.

– De fleste som kjøper bil hos oss velger null skadetrekk-avtale, sier han, og forklarer at det er en avtale som gir kunden fri kilometer og null i påkost ved innlevering, så lenge bilen har fulgt service og blir EU-godkjent.

I tillegg til å ha flere storkunder på blokka, har også varebilsenteret flere små og mellomstore bedrifter på kundelisten.

– Vi jobber hardt for å finne bilordninger tilpasset hver enkelt bedrift – uansett størrelse, sier Fjellheim.

Han forteller at RSA Bil Varebilsenter har hatt flere storutleveringer siden åpningen, blant annet til Posten Norge som de siste årene har kjøpt 200 biler fra RSA Bil Oslo.

Enkelt, men komplisert

RSA Bil har ikke inngått partnerskap med tilbydere av ladesystemer eller -infrastruktur.

Ifølge Rune Hegstad opplever forhandlerne stadig å måtte bistå kunder i spørsmål rundt lading.

– Elvarebilene er i utgangspunktet enklere konstruksjoner enn biler med dieselmotor, men samtidig inneholder de ganske mye komplisert teknologi, sier Rune Hegstad.

– Det er komplisert i den forstand at det er mye som kan gå galt i mange ledd, både med teknologien i selve bilen, men ikke minst i forbindelse med lading.

Han viser blant annet til at noen ladebokser er blitt i overkant «smarte»:

– Vi har opplevd kunder med flere biler tilknyttet samme ladesystem, der ladesystemet søkte etter biler som var fulladet. Hver gang laderen søkte «vekket» den bilen og CAN bus-systemet, sier Hegstad.

– Bilen svarte «nei takk, jeg har nok strøm», men da står CAN bus-systemet og jobber i ytterligere 20 minutter. Når dette foregår i et helt døgn, kan 12-volts batteriet være tomt om morgenen.

– Da jobbet vi med bilfabrikken i Kina og fikk endret softwaresystemet. Dette er bare ett eksempel på nye problemstillinger, sier RSA Bil-direktør Rune Hegstad.

Powered by Labrador CMS