HENDIG: Kompakte ytre mål er med på å gjøre Mercedes-Benz Citan til en både lettkjørt og hendig varebil .

PRØVEKJØRT:

Liten bil med mye komfort

Endelig er syvtrinns automatgirkasse på plass i nye Mercedes-Benz Citan, og vi har prøvekjørt.

Kompakte ytre mål, god plassutnyttelse og fin kjørekomfort gjør dette til et førsteklasses alternativ for lett transport.

Det tok riktig nok litt tid før den nye Citan-generasjonen var å se på norske veier, men endelig kom den. Da var opplevelsen litt «vi kommer sent, herr konsul, men vi kommer godt...» Det er nemlig et gjennomarbeidet produkt vi opplever ved prøvekjøringen på norske veier.

DESIGN: Designerne har ikke veldig stort spillerom med biler som denne, det blir mer og mindre slik.

Hvem er brukeren?

Mercedes-Benz Citan er en varebil med kompakte ytre mål. Bilen er 4,50 m lang og 1,86 m bred, mens akselavstanden er 2,72 m og høyden er 1,83 m. Det er planlagt en versjon med lang akselavstand, men allerede med kort akselavstand byr den på mer plass enn forgjengeren.

Varerommet har innvendig høyde 1,25 m, og volumet er 2,9 kbm. Skyvedør med stor åpning er tilgjengelig både på høyre og venstre side, og kan også leveres med sidevinduer. Lav lastekant er med på å lette hverdagen for brukeren. Nyttelast for prøvebilen var 782 kg, noe som vil variere mellom forskjellige versjoner av bilen.

Og brukeren, hvem er så det? Vår opplevelse er at dette er en svært velegnet bil for småpakkekjøring, og for håndverkere som har begrenset behov for medbragt verktøy og maskinelt utstyr. Praktiske detaljer er med og utfyller bildet her, blant annet hyller og smårom for papirer og lignende.

TILGJENGELIG: Lav lastehøyde, og stor topphengslet bakluke som også er grei å stå under når det regner. Og det gjør det jo av og til...

Trafikkinformasjon

Vår prøvebil har to seter i førerhuset, og her sitter både sjåfør og hjelpemann komfortabelt. Førersetet er for øvrig tilgjengelig i fire forskjellige varianter.

Inntrykket innvendig bekrefter igjen at varebil nærmer seg personbil når det gjelder førerplass og komfort. Dette gjelder både utførelse og utstyrsomfang. Citan 112 CDI har standard Mercedes-Benz MBUX multimediasystem, Smartphone integrasjonspakke med Apple CarPlay og Android Auto, LED hovedlykter, cruise kontroll og ryggekamera – for å nevne noe.

I forbindelse med MBUX har brukeren også tilgang til tilkoblingstjenester som Live Traffic Information.

NESTEN PERSONBIL: Ikke helt personbilinteriør ennå, men det nærmer seg mer og mer.

Ryggekamera

Førerplassen er meget bra, med alt godt tilrettelagt for sømløs betjening. Det er enkelt å finne en god kjørestilling, og sikten er bra – både ut av bilen og over instrumenter og skjerm.

Parkeringssensorer og et bra ryggekamera gjør jobben med rygging enklere og tryggere – men som på så mange andre biler er linsen også her noe utsatt for regn og vannsprut.

Interessant for kunder som vil bruke bilen til kjøring over lengre distanser og med skiftende vær- og lysforhold, er det at den kan bestilles med LED høyytelses lykter som tilleggsutstyr. Disse gir bedre nattsikkerhet med bredere lysfordeling, og har i tillegg en farge på lyset som ligner mer på dagslys. Systemet har dimmeautomatikk både for møtende og forankjørende biler.

SKYVEDØRER: Prøvebilen hadde skyvedør - med vindu - på begge sider bak (ekstra utstyr).

«Riktig» motor til bilen

Vår prøvebil var en 112 CDI med 1,5 liter dieselmotor på 116 hk, og med et maks dreiemoment på 270 Nm ved 1.750 omdreininger. Disse spesifikasjonene gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 11,7 sekunder, mens toppfarten er 175 km/t. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,53 – 0,58 l/mil, noe som så ut til å stemme bra ved vår prøvekjøring. Oppgitt CO2-utslipp er 146 g/km.

Dette er en motor vi synes passer godt til bilen. Den er selvsagt ikke noen racer, men virker pigg, opplagt og arbeidsvillig. Syvtrinns automatgirkasse jobber fint avstemt med motoren, og for en gangs skyld finnes ikke girvelgeren på rattstammen, men midtstilt lavt på dashbordet. Det fungerer utmerket, det også.

FØRERPLASS: Slik ser det ut i full bredde i bil med manuell girkasse.

Sikkerhet

Lettkjørt og komfortabel er to viktige stikkord for veiegenskapene. Citan er dessuten enkel å håndtere der det er litt ekstra trangt. Til komforten hører et lavt innvendig støynivå, noe som blant annet har å gjøre med tykkere vinduer, mer omfattende isolasjon og et ekstra tetningsnivå i dørene, ifølge fabrikken. Nøkkelfri betjening er også et bidrag til god komfort.

Sikkerhet er tradisjonelt et fokusområde for Mercedes-Benz. I Citan bruker Active Lane Keeping Assist styreinngrep i motsetning til bremsing. Sikkerhetspakken omfatter ellers aktiv bremseassistent, blindsonevarsling og fartsgrense-assistent.

Biler med automatgir – som vår prøvebil – har en førerassistansepakke med blant annet adaptiv cruise kontroll og aktiv styreassistent i tillegg til sikkerhetspakken. Sammen med tilhengerfeste kan bilen dessuten bestilles med tilhengerstabilisering.

Seks kollisjonsputer er standard utstyr.

Fra 308.180

Fra starten av blir Citan tilbudt med 1,5 liter dieselmotor med 75, 95 eller 116 hk, der det sannsynligvis blir den sterkeste som vinner flest venner. I denne utgaven – tilsvarende vår prøvebil med automatgir – starter prisen på 308.180 kroner eks moms, og inkludert engangsavgift. I tillegg kommer ekstra utstyr.

Klarer man seg med 6-trinns manuell girkasse, er den tilsvarende startprisen for samme bil fra 290.413 kroner. Senker man effekten til 95 hk, kan man trekke fra noen tusenlapper til.

TILHENGERSTABILISERING: Utstyrt med hengerfeste har Mercedes-Benz Citan også tilhengerstabilisering.

eCitan kommer

En elektrisk versjon – som trolig mange venter på - er også like om hjørnet med forskjellige karosserivarianter. Rekkevidden i henhold til WLTP forventes å bli rundt 285 kilometer. På hurtigladestasjoner er det antydet at det å lade batteriet fra 10 til 80 prosent vil kreve 40 minutter. Kundene som velger eCitan trenger ellers ikke å gjøre kompromisser når det gjelder dimensjoner på lasterommet og tilgjengelig nyttelast i forhold til konvensjonelle modeller. I tillegg vil tilhengerfeste være tilgjengelig også på denne modellen.

Den elektriske motoren vil levere en toppytelse på 75 kW (102 hk) med et dreiemoment på 245 Nm. Litium-ion batteriet, med brukskapasitet på 44 kWh, er plassert foran bakakselen, der det også er beskyttet mot eventuelle kollisjoner.

Powered by Labrador CMS