-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Iskald brus på islagt vei:</span> En smilende kar i lagerfrakk og hatt distribuerte Coca-Cola i Telemark. YrkesBil er etter publisering gjort oppmerksom på at mannen på bildet er Hans Jakob Hillestad. Han og hans to brødre drev Telemark Mineralvannfabrikk på Notodden. H-8170 var for øvrig en Ford FK 1000/1.5 – det vil si med 1,5-liters motoren som kom i 1955. Bildet kan altså ikke være eldre.](https://image.yrkesbil.no/170761.webp?imageId=170761&x=0.00&y=30.58&cropw=100.00&croph=60.51&width=968&height=586&format=jpg)
Forfriskende bilpark
YRKESBIL HISTORIE: Coca-Cola kom til Norge i 1938. Distribusjonsbiler med standardisert logo og påbygg var en del av merkevarebyggingen.
Det påstås at konservative riksmålsfolk opptatt av pen uttale sa både Mallorcen, Lufthansen og Cocen-Colen.
Men ville de smake på den nye leskedrikken, måtte de også svelge a-endelsene som de hadde slik angst for.
Coca-Cola var nøye med produktkvaliteten.
For at Jarlsberg mineralvannfabrikk skulle få lisens for å tappe Coca-Cola i Norge, krevdes det investering i helt nytt utstyr som tilfredsstilte amerikanernes krav.
Jarlsberg var tidlig ute. Da produksjonen startet i 1938, var Coca-Cola-tapperiet i Oslo det andre som ble opprettet i Europa.
Diamond T og International
Coca-Cola var ikke bare nøye med flaskene og innholdet. Også bilmateriellet skulle bygges opp og dekoreres etter selskapets mal.
Jarlsberg-bedriften lå ved Tønsberg, men det nye tapperiet ble oppført i Oslo.
Samtidig som det kom i drift, hadde Jarlsberg to firmabiler registrert på A-skilter.
Den første, A-36553, var en Diamond T lastebil med førerhus og påbygg ferdigstilt av Centrum Karosserifabrikk i Oslo, som fakturerte 525 kroner for jobben (tilsvarer 19.000 kroner i dag).
Bilen var bygd med åpent lasteplan med høy bakvegg og på toppen et langsgående skilt som reklamerte for steriliserte flasker.
Bil nr. to var en International D-2 ½-tonner med originalt amerikansk Panel Body karosseri.
I likhet med lastebilen hadde varebilen reklameskilt med teksten «Drikk Coca-Cola Iskold» over frontruta, pluss Coca-Cola logo på dørene.
Begge bilene var også merket med Jarlsberg Naturlige Mineralkilder A/S og telefonnummer. Varebilen ble registrert litt senere enn lastebilen og fikk A-36760.
Bedford-flåte etter krigen
Amerikanernes bidrag til seieren over Nazi-Tyskland innledet en epoke med stor begeistring for amerikanske produkter.
Jarlsberg fulgte opp med aktiv Coca-Cola markedsføring, der biler i varm gulfarge var en del av profileringen.
Et flåtebilde fra 1952 viser seks nye Bedford lastebiler med standardiserte påbygg og et litt modernisert språk.
«Iskold» ble endret til «Iskald», og i stedet for «Steriliserte flasker» sto det «Velsmakende og forfriskende».
Samtidig startet ekspansjonen ut over Jarlsbergs salgsdistrikt Oslo og Vestfold.
Brynildsen i Fredrikstad fikk Østfold-markedet i 1950, i 1953 startet lisenstapping i Lillehammer og Telemark, mens E.C. Dahls i Trondheim fikk markedet nord for Dovre i 1954.
Trønderne satset på nye Studebakere, både pickuper og lastebiler, i Coca-Cola utførelse. I 1955 fikk Hansa i Bergen og Christiansands Bryggeri sine tappelisenser.
Deretter gikk det slag i slag, med nye tapperier flere steder, før bryggerifusjoner og nye konstellasjoner førte Coca-Cola inn i Nora – Ringnes – Orkla systemet.
Det endret seg i 1998, da Coca-Cola etablerte sitt eget datterselskap i Norge.
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 1-2022. Ikke abonnent? Bli det her!**
![BEDFORD: Jarlsberg anskaffet seks nye Bedford i 1951. Fra høyre A-35704, A-35099, A-44928 og A-37660. De to lengst unna har ikke lesbare skilter. Bil nr. tre og fem fra høyre er K- eller M-serie, de andre med kortere front er O-serie. (Foto utlånt av Tom. G. Fjellstad)](https://image.yrkesbil.no/170767.webp?imageId=170767&x=0.00&y=18.04&cropw=97.17&croph=81.96&width=968&height=380&format=jpg)