-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser

Pickuper på ville veier
«Salg av farlige US pickuper økte med 20 prosent i Europa». Slik lyder innledning til en ny melding fra Transport & Environment – lobbyorganisasjon i Brussel.
Farlig blir forklart allerede i første linje: med disse bilene er det tre ganger så stor sjanse for å drepe en fotgjenger eller syklist, hevder foreningen.
Det neste argumentet er at det ble importert nesten 5000 Dodge Ram til Europa i fjor – 20 prosent flere enn i 2022. Det er mer enn 20.000 Ram på europeiske veier, sier de.
Og det er først og fremst Ram angrepet dreier seg om.
Argumentet er at i Europa begynner det å komme på plass regler som skal bedre bilenes sikkerhet, og som skal redusere deres utslipp.
Unngår typegodkjenning
Men biler som Ram har en ganske åpen bakdør inn på det europeiske markedet. Den heter Individual Vehicle Approval og gjelder mindre volumer der bilene ikke behøver å være typegodkjent, men blir godkjent en og en.
Det betyr blant annet at de ikke behøver møte kravene i EUs General Safety Regulation fra 2019, de behøver ikke kjøre landeveistester for å måle CO2 og det er ikke noe krav til at de skal møte EUs utslipps-standarder for person- og varebiler.
I et separat brev til sentrale EU-myndigheter bruker de også Corvette for å vise hvor enkelt dette blir for produsentene.
Corvette har vært importert med normal typegodkjenning, men fra april ble den «lurt» inn i Europa på IVA.
Ber EU stenge døren
Når det gjelder Ram er det flere elementer som gjør at det er smart av Stellantis å ta den ut av den normale flåten.
Ram, skriver T&E, har et utslipp på mellom 300 og 910 gram CO2/km – inntil ni ganger mer enn en gjennomsnitts bil.
Men når Stellantis skal måle flåteforbruket sitt, kommer ikke de høye Ram-verdiene med i betraktning.

James Nix som har kontroll på biler i T&E sier at «Pickuper som 4Ram bør ikke finnes på europeiske veier. Ikke bare er de sterkt forurensende, de er også livsfarlige (deadly). Vi trenger mindre biler på våre veier, vi kan ikke gi fritt leide til de største og farligste. EU må lukke mulighetene som tillater slike monstre på våre gater».
T&E gjorde en tilsvarende henvendelse til EU-kommisjonen og fikk et svar i november som de sa de var fornøyd med.
Nå uttrykker de imidlertid stor bekymring fordi det er overhodet ingen signaler om at noe skjer.