Patrik Dysli (til høyre), representant for familieselskapet K. Dysli AG, overrekker nøkkelen til selskapets Setra S 328 DT som nå blir en del av Setra Oldtimer Sammlung hos Daimler Truck AG i Stuttgart, her representert ved Setra-talsmann Udo Sürig.
Setra S 328 DT fra 2001.
Setra S 328 DT fra 2001.
Setra S 328 DT fra 2001.

Setra med historisk sus

Nå får Setra-fansen nok en klassiker å hvile øynene på ved besøk til Setra Classic Collection i Neu-Ulm i Tyskland.

Under Retro Classics-utstillingen i Stuttgart nylig ble nemlig en dobbeltdekker av typen S 328 DT overlevert til Daimlers busselskap EvoBus GmbH fra den sveitsiske familien Dysli.

Nå skal den få sin plass blant andre fornemme og historiske godbiter fra Setra, blant annet S8 (med chassisnummer 50001) som var den første bussen med selvbærende karosseri.

Eksemplaret av S 328 DT som det nå er snakk om har tjenestegjort for K. Dysli AG i Bern i 18 år, fra 2003 til 2021. På disse årene har flaggskipmodellen tilbakelagt rundt en halv million kilometer.

Vi snakker her om en fullutrustet buss der det nedre dekket har en innebygd kjøkkenkrok med pølsekoker, varmtvannskjele, mikrobølgeovn og toalett, og de 72 stoffsetene har integrerte hodestøtter i skinn, må vite.

Toetasjesbussene i modellserien Setra 300 ble presentert for publikum for første gang på bussmessen «Car & Bus» i Kortrijk, Belgia, i oktober 1993. S328 DT måler 12 meter i lengden, 2,5 meter i bredden og fire meter i høyden.

Takhøyden i nedre plan er 1,8 meter mens den i øvre etasje er 1,68 m. Snusirkelen var 20,48 meter. Totalt 780 enheter av S 328 DT ble bygget.

Nå har S 531 DT i fem år vært selve flaggskipet til Setra. Dette er den fjerde generasjonen av Setra dobbeltdekkere.

Powered by Labrador CMS