-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Den siste Diesel fra MAN
Nå starter produksjonen av den nye D30 motoren. Den er full av spennende detaljer, men det som gjør den spesielt verdt en omtale er at dette blir den siste dieselmotoren fra MAN.
Historien om MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) er komplisert og beveger seg over store deler av Tyskland.
Selskapets navn inneholder to geografiske holdepunkter, men allikevel kan man spore opprinnelsen tilbake til Ruhr-området (som disse byene ikke har noe med å gjøre) og selskapets hovedkontor ble tidlig plassert i München.
Dessuten kan vi spore starten på selskapet helt tilbake til 1758 – nesten 100 år - før de to maskinprodusentene i Augsburg og Nürnberg ble startet. Fremdeles tok det nye 50 år før de to fusjonerte i 1898.
Etter det varte den enda ti år før de fikk det nye fellesnavnet som MAN endelig fikk hentet sine initialer ut fra.
Det har med andre ord vært omfattende virksomhet bak disse tre bokstavene i alle disse årene, og ikke så få motorer har forlatt fabrikken i Nürnberg – som fremdeles er motorfabrikken til MAN.
13 liters volum
Den nye motoren skal erstatte D26 og D15 motorseriene og vil bli brukt på selskapets TGX og TGS modeller.
Den er utviklet i samarbeid med andre av Traton-Gruppens produsenter – heter det forsiktig – det betyr vel mer sannsynlig Scania enn Volkswagens Brasil-filial.
Motoren er på 13 liter, kommer i seks forskjellige versjoner – fra 380 til 560 hk og moment fra 2.100 til 2.800 Nm.
Det er investert € 250 mill. i fabrikken nå, for å få den nye motoren i produksjon – i tillegg til at Salzgitter har fått enda € 30 mill. for produksjon av veivaksler.
Produksjonen vil beskjeftige omtrent 160 personer – da vil de ha en kapasitet på inntil 50.000 motorer per år.
Batteriene kommer
Hvor lenge motoren vil leve er det ingen som tør gjette på i dag, men fabrikken er allerede øremerket til et liv etter forbrenning.
Allerede om noen måneder skal de begynne å bygge egne batterier til de batterielektriske bilene.
- I 2030 vil hver annen MAN vi leverer til kunder være utslippsfri, sier Alexander Vlaskamp, MAN sin administrerende direktør.
- Men dette betyr samtidig at vi vil fremdeles ha behov for svært effektive forbrenningsmotorer i lang tid fremover, mens vi jobber oss fremover på veien mot full elektrifisering.
- Derfor investerer vi i begge teknologiene, for å gjøre dette anlegget fremtids-sikkert og sørge for at det har to sterke bein å stå på, avsluttet han.