Pizza-raceren vender tilbake

VAREBIL, TEST: Nye Doblo er en real pizzaracer fra pizzaens hjemland – men kommer garantert også til å bli en montørfavoritt til mye mer enn overtidsmat.

Publisert

TEST: 2011-modell Fiat Doblo varebil, 1,3 diesel 90 hk (kort utgave, 2,3 tonn, 3,4 kubikk). Terningkast 5 (delkarakterer 6, 5 og 5).

Karakteristiske Fiat Doblo er i utgangspunktet en ekte varebil. Den finnes imidlertid også som 7-seters personbil av typen som ofte blir markedsført mot ”aktive personer som ikke skal ha SUV”. I motsetning til mange av varebilene på markedet, har Doblo ingen direkte tvilling hos et annet merke.

Den splitter nye 2010/2011-modellen erstatter en bil som kom til verden i 2000, og som har endret seg lite underveis. Unntaket er nye motorer og kosmetikk i 2006, men som dog var nok til tittelen ”International van of the year” samme år.

I Norge bidro bilen til et visst oppsving for Fiat varebil på begynnelsen av 2000-tallet, men siden har det aldri tatt helt av. Nye Doblo har imidlertid stort potensial for å gjøre noe med det.

Disse sakene kan også interessere deg:

Høyverdig førermiljø

Bilen markerer seg alt når du nærmer deg, med saftig høy front, kraftige vertikale linjer og både god bakkeklaring og totalhøyde. Kraftinntrykket forsetter innvendig. For det første med innstigningshøyde rett inn, ikke ned. Dessuten med solide seter, med fast stopp, og akkurat passe miks av sidestøtte og enkel inn- og utstigning.

Rundt deg finner du en kupe som virker svær, både fordi sideveggene stiger vertikalt uten å klemme seg innover deg, og fordi arealet over dashbordet fram til frontruten er helt flatt. Fordelen er bla. at det er mulig å legge fra seg ting der (midlertidig selvsagt) uten at det faller ned. I tillegg er det både lommer i taket, i passasjersetet, og med gode koppholdere mellom setene og flaskeholdere i dørene.

Som fører legger du først merke til et skikkelig godt ratt, med både ergonomiske utsparinger og betjeningsknapper på rattet. Også dashbordet har samme påkostede materialfølelse, sammen med et delikat radiopanel med pianolakk og dokking for portabel TomTom navi på toppen.

Selv girspaken er saftig, nesten så man skulle tro den hadde fått viagra.

Også ute på veien er komforten høy. Man tenker gjerne ikke over det med en gang, men etter noen fartshumper og fortauskanter skjønner man hvorfor uavhengig bakaksel ble populært i personbiler. Litt kritikk kan vi imidlertid gi bilen for både vind-, motor- og dekkstøy i motorveitempo, men ikke mer enn at de urbane kvalitetene langt oppveier dette.

Lett betenkelig motorvalg

Det er først når man bruker gasspedalen at den første ordentlige nedturen kommer. For det første har pedalen overdrevet lang vandring, med uklart innslag. I tillegg har den toppeffektspreke 1,3-literen dessverre en dreiemomentskurve som først begynner på 1500 omdreininger – og da får du alt på en gang.

Og misforstå meg ikke, jeg er per definisjon stor tilhenger av downsizing og ”fornuftige” motorer.

Men i denne 1,3-literen er resultatet at føreren gjerne kommer til å jage turtall fremfor typisk dieselmotor-flyt selv når man kjører bilen tom – og da virker den mot sin hensikt.

Men ellers er teknologiopplevelsen i bilen av første klasse. Start-stop-systemet er blant de beste vi har kjørt, smertefritt og smidig, og kan selvsagt skrues av. Man får også full pakke av antispinn, antiskrens (ESP), kollisjonsputer og siste generasjons passiv sikkerhet i deformasjonssoner og brannforebyggende materialer.

Og bak deg finner du en utmerket lettisolert metallskillevegg.

Og stort varerom

Selv uten noen form for innredning eller utstyr, er det et delikat og lettbrukt varerom med seks gode surrefester i golvet. Innlasting bak er god med lavt innsteg og dører som kan åpnes 180 grader. Skyvedør på venstre side – som ingen bud- eller pizza-sjåfør kan klare seg uten – må imidlertid bestilles ekstra.

Og hvor har Fiat klart å samle de ekstra 200 literne volum utover det som er vanlig for klassen? Hvis vi sammenlikner med hovedkonkurrenten VW Caddy kort med 3,2-kubikk, er det 2 centimeter lavere innlasting, 6 centimeter høyere under tak, 4,5 centimeter bredere mellom hjulkasser, 20 centimeter på maksimal bredde og 4 centimeter maksimal lengde. Alle monner drar.

Importøren opplyser at alle biler som importeres til Norge kommer forsterket for ekstra nyttelast. Oppgitt i brosjyrer blir dette til 1000 kilo, noe mindre når vi kontrollerer vognkort – og betydelig mindre når vi kontrollerer mot veivesenets vekt på Risløkka i Oslo.

Oppgitt egenvekt med fører og 90 % drivstoff er 1290 kilo – vekten viser 1580 kilo. Med totalvekt 2290 kilo blir effektiv nyttelast altså 800 kilo.

Men det er jo fortsatt bra. Og det kan komme godt med når det viser seg at tilhengervekt er begrenset til 1000 kilo.

Kostnader og konkurrenter

Doblo kjemper i dag i det aller største segmentet, de små ”ekte” varebilene. Fremste konkurrenter er utvilsomt VW Caddy, men verken Ford Connect, Peugeot Partner, Citroen Berlingo eller Renault Kangoo kan avskrives (mens Opel Combo nå går mot avløsning i 2012).

Startpris på Doblo 1,3 kort er 189.900 kroner inkl. mva. Og da riktig godt utstyrt i utgangspunktet, selv om du må legge til 7800 kroner for lakk (utover hvit) og musikkanlegg. Fiat har nå fem års garanti også på varebiler. Et dieselforbruk på godt under halvliteren (0,47 l/mil oppgitt) og 35.000 kilometer serviceintervall borger også for lave kilometerkostnader.

Men det bør den også gjøre, for en Caddy 1,6/75 hk starter på 180.000 kroner, Ford Connect 1,8/75 hk på 178.000 kroner, Berlingo og Partner 1,6/75 hk på 172.000 kroner. Og en Kangoo 1,5/70 hk finner du helt nede på 150.000 kroner – sammen med enkleste Opel Combo 1,3/75 hk til 143.000 kroner.

FØLGE MED PÅ WWW.YRKESBIL.NO/VAREBIL

Konklusjon og hovedkarakter: Sum poeng: 244 av 300. Terning 5

Moderne, riktig og godt utstyr bil. Et bra arbeidsmiljø og svært bredt bruksområde. Det aller meste ligger egentlig til rette for en sekserbil her, men noen svakheter sender den likevel rett under grensen (ved 250 poeng), primært motorkarakter på nedre turtall, samt reell nyttelast (kontra oppgitt) og svak tillatt hengervekt.

Underkarakter førermiljø. Sum poeng: 87 av 100. Terning 6

Dette er en super arbeidsbil med klasseergonomi, stor bruksanvendelighet og personlig sikkerhet. Flott passasjerkomfort, dog kun for en. Super girkasse og utveksling, men motor lider som nevnt på lave turtall.

Underkarakter varerom. Sum poeng: 80 av 100. Karakter 5

Flott varerom, hvor alle mulige centimeter er utnyttet. 3,4 kubikk er større enn sammenliknbare konkurrenters, og plass kommer alltid godt med (men ikke la deg lure til å tro at det er en maxiutgave). Lav lasteterskel og 180-graders bakdører.

Underkarakter biløkonomi. Sum poeng: 77 av 100. Karakter 5

Høyt utstyrsnivå på standardbil hever inngangsprisen, fordelen er at du får alt du trenger uten å gå amok på utstyrslisten. Lavt forbruk og lange serviceintervaller kan man ikke klage på.

FAKTA Fiat Doblo kort 1,3 diesel 90 hk man (2,3 tonn, ca. 3,4 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1248 ccm, 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 200 Nm v/1500 o/min.

Mål: 439 x 183 x 185 cm (L/B/H), akselavstand 276 cm, varevolum 3,4 m3

Vekter: Egenvekt m/f 1360 kg (oppgitt), tilhengervekt 1000 kilo, nyttelast ca. 800 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart na. km/t.

Oppgitt forbruk: 0,47 l/mil (blandet), 126 gram CO2/km

Pris fra: 189.900 kroner inkl. mva

Pris testbil: ca. 201.000 kroner inkl. mva

Modell til Norge: Siden vinter 2011

Nærmeste konkurrent (er): VW Caddy 1,6 TDI 102 hk BMT (fra 198.000,-), Ford Connect 1,8 TDCI 75 hk (fra 178.000,-), Berlingo og Partner 1,6 HDi 75 (begge fra 172.000).

Powered by Labrador CMS