-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Scania girer opp med ny «V8-kasse»
G38-girkassen er konstruert for å håndtere det brutale dreiemomentet på 3700 Nm i 770-motoren.
Det nyeste tilskuddet på Scanias Opticruise-meny lanseres i dag på Elmia-messen i Jönköping.
G38-girkassen er det siste planlagte utviklingstrinnet i generasjonen girkasser som først ble introdusert i 2019 (med G33).
Den er ifølge produsenten «skreddersydd for å håndtere det enorme dreiemomentet som Scanias toppmodell i V8-serien med 770 hestekrefter produserer».
Kassen tåler angivelig krefter på opptil 3800 Nm, samtidig opprettholdes samme dimensjoner og vekt som G33.
- I bunn og grunn handler det om metallurgi, å velge mer ekstreme stålkvaliteter, bruke prosesser som tannhjulspolering og kulesliping for å forbedre og utvikle herdingen og styrken til de vitale komponentene, forklarer Mats Henriksson, utviklingsingeniør hos Scania R&D.
- Vi har også utstyrt den med ekstra oljekanaler der belastningen er størst, men det er omtrent det – grunndesignet til selve G-serien er veldig robust i seg selv, sier han.
Girkassene i G-serien er ifølge Scania 60-70 kilo lettere enn kassene de erstatter, hovedsakelig takket være litt mindre ytre dimensjoner og hus laget utelukkende av aluminium.
Utover at det gir bedre komfort gjør reduserte støynivåer det mulig å møte fremtidige støykrav.
Selve girskiftet i disse automatiserte manuelle girkassene gjøres ved hjelp av pneumatiske aktuatorer, forklarer Scania.
Ved å bruke akselbremser har ingeniørene vært i stand til å redusere antall synkroniseringer, slik at det i stedet er plass til bredere gir.
I G38CH-versjonen (Heavy) kommer den med et bredere planetgir for ekstra robusthet.
G38-girkassen er samtidig kortere enn GRSO926, den tidligere mest brukte girkassen for denne driftstypen, og førstnevnte skal være mer fleksibel enn forgjengeren.
G38 tilbyr 14 gir forover, inkludert en super crawler og et direkte gir, samt muligheten til å bestille den med opptil åtte reversgir.
LES OGSÅ:
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk
-
Smått og stort på Dyrsku'n
-
En ny måte å tenke – og bygge opp – lastebil på
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter
-
Scania ruller ut elektrisk i full bredde - men hva med leveringstiden?
-
Nå melder Scania seg på i elbussmarkedet i Norge
-
Scania: Kina-investeringene virker lovende
-
Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss
-
Lastebilsalget i Europa: Fremdeles kladdeføre