Hydrogen i små drypp og strie strømmer

Små og store hydrogen-nyheter dukker opp, først og fremst fra USA, for tiden. Det er åpenbart mengder av innsats der ute.

Egentlig kan alle med en tung bil kjøre på hydrogen snart.

Toyota har utviklet et ombyggingssett som inneholder alt. Tanker, brenselceller, batterier, elmotorer, transmisjon – alt som skal til. Og nå har transportmyndigheten i California godkjent settet, dermed setter Toyota i gang med å utvikle modellspesifikke versjoner, slik at det bare er å lempe ut dieseldrivlinjen og montere settet som en plug’n play enhet.

Dette er de samme brenselcellene som Toyota skal forsyne franske Hyliko med i sine tunge biler. De vi møtte på Hyvolution tidligere i år. Thiebault Paquet bestyrer Toyotas R&D i Europa og står også i spissen for selskapets hydrogenvirksomhet.

– Partnere som Hyliko som har et så holistisk og langsiktige syn på hvordan man skal utvikle brukbare hydrogen ekosystemer er helt nødvendig for at vi kan utvikle relevante forretningsområder og trekke til oss investorer.

– Sammen med slike partnere vil vi arbeide for å få opp nav i hele Europa som sammen kan danne de viktigste byggeklossene i arbeidet for å skape et karbonnøytralt Europa innen 2040, sier han blant annet.

Ny tidsalder

California som nettopp har satt en tidsgrense for dieselmotorer i store lastebiler skrur opp tempoet nå.

Lett ironisk kommenterer Wards Auto at «så lenge vi kan huske har hydrogen-alderen vært 20 år unna. Det er det slutt på nå».

Vi kan med andre ord se starten på en ny tidsalder.

I California er det nå prosjekter for shipping, husholdninger, busser, landbruksmaskiner, lokomotiver, gaffeltrucker – til og med fly, men spesielt er innsatsen konsentrert rundt langtransport på landeveier. Den økende aktiviteten har selvfølgelig også å gjøre med ønsket om å frigjøre seg fra Putins olje og gass.

Californias Air Resources Board har allerede lagt penger I et felles prosjekt mellom Toyota og Kenworth (Klasse 8 semi som med nyttelast på nesten 40 tonn gikk nesten 500 km før den måtte fylles igjen. Den ble fulltanket på mellom 15 og 20 minutter. Prøve det med en batterielektrisk bil!)

Cummins fortalte om sitt hydrogen-engasjement allerede på IAA i fjor.
Cummins fortalte om sitt hydrogen-engasjement allerede på IAA i fjor.

Cummins viste sin hydrogenmotor allerede på IAA i fjor der de sammen med europeiske EDAG hadde bygget om en B6.7 motor til å drikke hydrogen direkte – «uten at det gikk ut over verken ytelse eller nyttelast».

Det er ikke så lenge siden de kjøpte hydrogenprodusenten Hydrogenics for langt over 200 millioner dollars.

Store fordeler

Mens Cummins dypper tærne sine i europeisk hydrogen, legger Bosch opp til litt innblanding i amerikansk. De investerer nå 200 millioner dollars i en fabrikk i Anderson, South Carolina som skal bygge brenselcelle stacks for produsenter av tunge biler. De har jo allerede en rekke dieselmotor-kunder i USA, dette blir bare en naturlig fortsettelse sier de.

Cellcentric, fellesprosjektet til Volvo Truck og Mercedes er heller ikke begrenset til Europa. Spesielt etter president Bidens IRA-pakke som byr på store fordeler for dem som produserer sine grønne produkter i USA, har store deler av deres og andres virksomheten flyttet dit.

Det resulterer i så forskjellige utslag som at Kodak, som i virkeligheten var konk for ikke så lenge siden, nå masseproduserer brenselceller i en Gigafabrikk, og New Mexico utvikler et Hydrogen-produksjons-nav (subsidiert) i samarbeid med Utah, Wyoming og Colorado. Interstate 10, 25, 40, 70, 80 0g 90 ligger alle innenfor denne regionen.

Like ved Interstate 40, rett nord for Albuquerque ligger Los Alamos National Laboratory – som ble grunnlagt da Robert Oppenheimer startet sitt Manhattan Project, først atombomben så hydrogenbomben.

I dag er forskningen fredeligere, men går fremdeles på hydrogen. 12.000 medarbeidere og et årsbudsjett på 2,2 milliarder dollars og en forskning som er meget praktisk orientert og der kunnskaper øyeblikkelig blir lisensiert ut til interessert industri.

Ikke bare prat

Ikke langt unna står tidligere Opel-sjef Michael Lohscheller i spissen for Nikola. I realiteten klar for kirkegården for ikke så lenge siden, men gjenopplivet og nå med de aller beste sjanser for å overleve. De har allerede mange hydrogenbiler på test ute hos kunder og står i sentrum for Phoenix Hydrogen Hub, produksjonsanlegg med offentlig støtte på 1,3 milliarder dollars.

Fra 2024 skal dette anlegget forsyne California og store deler av det sør-vestlige USA med grønn hydrogen.

Med sin Neptun har Hyundai pakket inn sin fremtids-drivlinje i et skikkelig fremtidsdesign.

Men tro ikke at den andre bilprodusenten vi vanligvis forbinder med Hydrogen – Hyundai – ligger på latsiden heller. I Europa, nærmere bestemt Sveits, har de 47 Xcient bilene nå tilbakelagt fem millioner kilometer på to år med masse god erfaring, men Hyundai har også sett at mens det fremdeles er mest prat i Europa så er det konkret action i USA.

Koreanerne gikk til US Environmental Protection Agency og sikret seg solid støtte (3,5 millioner dollars) fra det som heter Targeted Airshed Grants, samtidig som de har koblet seg opp mot California Air Quality District i forbindelse med de fem semiene som skal rulles ut nå og frakte hydrogen over hele delstaten.

Det som er litt spennende er at Hyundai Doosan Infracore – en divisjon av Hyundais tungbil-divisjon - utvikler en ny generasjon stempelmotorer som bruker hydrogen i stedet for diesel. En 11 liters motor yter 402 hk og 1.700 Nm. Om bord i en tung semi har den en rekkevidde på 500 km og fylles på et par minutter. Den møter både Zero CO2 (under 1g/kWh) og Zero Impact Emission standarden.

Serieproduksjon fra 2025 sier Hyundai Doosan Infracore.

Hyundai planlegger å vise og teste prototypebilene neste år og full produksjon i 2025. Dette er en raskere måte å skalere opp motorproduksjonen på når hydrogen infrastrukturen bygges ut, enn å vente på brenselcellebilene, sier denne brenselcelleprodusenten.

BMW på banen

Verdt å merke seg er at også i Europa utvikles det forbrenningsmotorer for hydrogen. BMW – av alle – står i spissen for HyCET – Hydrogen Combustion Engine Trucks – hvor også motorprodusenten Deutz, lastebilprodusenten Volvo og noen energiselskaper og speditører er med. Foreløpig har de 11,3 millioner euro fra tyske myndigheter og er lovet 5,7 millioner til, i tillegg til egne bidrag.

Målet er å bygge to 18-tonnere og to 40-tonnere, dels med en 7,8 liters Deutz motor og dels med en 13 liter som Volvo er med på å utvikle sammen med tyske KEYOU – et selskap som allerede har bygget om dieselbiler til hydrogendrift.

At BMW står i spissen for dette er logisk, de har drevet med forbrenningsmotorer på hydrogen i flere ti-år.

Dette er langt fra noen komplett oversikt, bare et lite plask i den enorme hydrogendammen som begynner å bygge seg opp.

Med den aktiviteten som skjer for tiden, og med de intellektuelle og finansielle kreftene som står bak – for ikke å snakke om myndighetenes engasjement – er det åpenbart at hydrogen-alderen ikke lenger er 20 år unna. Den er forholdsvis rett bak ikke første, men neste, hjørne.

Powered by Labrador CMS