MER BUZZ PÅ GANG: Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy inntil årsskiftet 2022-23, mener merket i løpet av året bør være tilbake på over 30 prosent markedsandel for grønnskiltede varebiler. ID. Buzz Cargo er mye av årsaken.

– Ambisjonen er å være nummer én igjen i 2023

Etter 17 sammenhengende år som Norges største varebilmerke måtte Volkswagen gi tapt for Toyota i 2022. Med en ordrebok breddfull av ID. Buzz Cargo, utrulling av ny Amarok og «traverne» Transporter og Caddy i stallen planlegger Harald A. Møller AS å slå hardt tilbake i 2023.

Importørintervju

  • YrkesBil gjennomfører ved hvert årsskifte intervjuer med alle de store importørene av nyttekjøretøy i Norge.
  • Alle intervjuene med lastebil- og varebilimportørene blir publisert samlet i bladet YrkesBil nr. 1 i januar.
  • Intervjuene publiseres også enkeltvis på YrkesBil.no. Du finner dem her.
  • Denne gangen: Volkswagen Nyttekjøretøy (Harald A. Møller AS).

– Jeg har vært i denne jobben i nær seks år. Det har vært «noe» hele tiden, med WLTP-overgang og tre år med Covid og etterdønninger, og i 2022 invaderte Russland Ukraina. Samtidig har markedet vært godt, med lave renter, høyt forbruk og mye positivitet. Det har ikke vært dårlig marked for varebiler, man ser det bare ikke på registreringsstatistikken. Folk har pusset opp og bygget nye hus og hytter, det bygges infrastruktur og så videre, sier Håkon Wirak til YrkesBil.

Han var inntil årsskiftet direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy. Da gikk han over i rollen som daglig leder for nye Møller Bil Bryn. I skrivende stund er permanent etterfølger i stillingen som direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy ikke offentliggjort.

Hvor surt var det å bli nummer to i 2022, etter 17 sammenhengende år som Norges største varebilmerke?

– Vi må gratulere gode bransjekolleger med seieren, og samtidig forsikre dem om at vi har alle ambisjoner om å være nummer én igjen i 2023. God konkurranse er viktig, men aller viktigst er selvsagt kundene våre. Det står ikke på interessen fra markedet, og vi skulle ønske at vi hadde klart å utlevere enda flere av de bilene vi har solgt.

– Vi har et fantastisk dedikert forhandlerapparat, og vi gjør alt som er i vår kontroll for å utlevere så mange biler som mulig. Så har vi lært i året som er bak oss at det dessverre ikke er alt vi rår over selv.

– Er vi over kneika med tanke på produksjons- og logistikkutfordringer?

– Jeg tror vi har lagt det verste bak oss, gitt det vi vet i dag, men jeg tør ikke si når alt er friskmeldt heller. Andre halvår i 2022 var langt bedre enn første, det ser man også på registreringsstatistikken. Men mye kan skje i verden, situasjonen kan snu neste uke.

– Hvordan blir 2023-markedet?

– Man skal være litt naiv om man ikke tror at markedet får en liten utflating i 2023. Næringsmarkedet er litt mer fragmentert enn det private personbilmarkedet, som går rett på folks lommebok. I det private næringslivet vil kanskje aktiviteten avta noe, men mange av våre nyttekjøretøykunder jobber også opp mot det offentlige – der det ikke er tegn til å bremse opp.

– Går ID.Buzz Cargo-utrullingen etter planen?

– Ja, det går bra. Alt har ikke fungert helt optimalt, det er utfordringer med produksjon og logistikk for den modellen også. Med tanke på at vi har lansert en ny modell med ny teknologi midt i all usikkerheten på leverandørsiden, har det gått bedre enn fryktet.

FORSINKET: - Opprinnelig var lanseringen av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo planlagt til uke 38, men av ulike grunner ble den utsatt til uke 46, sier Håkon Wirak.

– Er dagens ID. Buzz Cargo, som har en begrenset størrelse, nok til å hente inn etterslepet deres på elektriske varebiler?

– Vi kunne alltids ønsket oss firehjulsdrift med en gang, og en lengre versjon. Samtidig er ID. Buzz Cargo en modell som passer oss bra fordi den treffer både i A- og B-segmentet, som forventet. Rekkevidde har ikke vært noen diskusjon eller grunnlag for skepsis fra kundene, fordi den er god nok. I dag er det ingen tilsvarende modeller som er i nærheten av å konkurrere med ID. Buzz cargo på rekkevidde. Det har også vært få negative tilbakemeldinger på grunn av at bilen kun kommer med tohjulsdrift i starten, med tanke på hvor høy andel firehjulsdrift våre biler tradisjonelt har i Norge.

– Må dere overbevise kundene om at de ikke trenger firehjulsdrift?

– Nei, vi har ikke sett behov for noen harde taktiske kampanjer for å få solgt bilene. Jeg trodde det store elvarebil-løftet skulle komme i de urbane områdene, men bilen slår an også i flere av områdene i Norge der mange typisk har ansett firehjulsdrift som et «must». Teknologiskiftet gjør noe med de tradisjonelle tenkemåtene våre og med merkevaren. Kundene tilpasser seg også den teknologien og de biltypene som finnes i markedet. I 2024 kommer ID. Buzz Cargo med firehjulsdrift.

– Hva blir elbilandelen i varebilmarkedet fremover?

– Jeg tror det grønne skiftet kommer fortere enn mange av oss har trodd hittil. For ett år siden sa jeg at elbilandelen blant varebilene i 2024-2025 ville være 50-60 prosent. Nå tror jeg mer på to tredjedeler, altså over 65 prosent. Mange kunder kan nå gå over til elektrisk og bruke den teknologien som er tilgjengelig i dag. Veldig mange i Norge er nå vant til å kjøre elektrisk personbil, de er vant til å lade og infrastrukturen for hurtiglading er god – noe som er spesielt viktig for næringsmarkedet.

– Det er høyere ordrebank på elektriske varebiler i dag enn det som fremkommer av registreringsstatistikken, jeg tror nok det reelle salget er på 35-40 prosent el-andel. Samtidig tror jeg det fremdeles er et fossilt marked igjen i 2025, for det er noen segmenter – blant annet når det gjelder tilhengervekter og nyttelast – som ikke vil dekkes av elektriske kjøretøy enda.

– Hva med de segmentene dere ikke dekker med ID. Buzz Cargo – når kommer de elektriske Volkswagen-produktene der?

– Dagens Transporter har en «end of production» i 2024, så da kommer en erstatter som skal bygges i samarbeid med Ford. Volkswagen har uttalt at de skal komme med en bredde i drivlinjer. I det ligger nok både helelektrisk og noen med forbrenningsmotor, men detaljer rundt dette går vi ikke ut med ennå.

– Hva med elektrisk Caddy?

– Dagens Caddy er forholdsvis ny ennå, men det er ikke kommunisert når denne blir elektrisk. Dette segmentet er imidlertid det som blir raskest elektrifisert. Vi ser at ID. Buzz Cargo henter mest av volumet fra Caddy-segmentet.

– Hva skjer med e-Crafter?

– Bilen er superfin, men har for kort rekkevidde. Både vi og fabrikken har derfor besluttet å fase dagens e-Crafter ut av markedet inntil det er en erstatter klar. Volkswagen Nutzfahrzeuge jobber med å elektrifisere hele modellporteføljen, men vi har ingen informasjon om en eventuell ny e-Crafter som vi kan gå ut med per nå.

Ny Amarok kommer i år – når er dere tilbake på førsteplass i pickupsegmentet?

– Vi regner med å selge rundt 1.000 Amarok i 2023. Skal vi tilbake på førsteplass må vi klare å selge i «begge leiere» i det todelte pickupsegmentet. Vi har vært gode på å selge i «topplaget» med høyt utstyrsnivå og V6-motor, nå må vi også få til å selge mer av den enklere utstyrte «arbeidsbilen».

– Pickupsegmentet i Norge krympet i 2022, var det fordi dere manglet?

– Det blir spennende å se, for da Amarok kom første gang i 2010 tilførte den segmentet tilleggsvolumer. Segmentet droppet ikke tilsvarende da Amarok gikk ut for to år siden, men det har gått nedover. Nå er også Nissan Navara og Mitsubishi L200 ute. Så jeg mener at en ny Amarok har livets rett.

– Samtidig er det per i dag kun pickuper med forbrenningsmotor tilgjengelig. Nå kommer enkelte aktører med elektriske modeller, men det er et spørsmål om når teknologiskiftet kommer for fullt i segmentet og hva det vil få å si.

– Er du spent på hva det økende Ford-samarbeidet vil bety for dere?

– Ja, blant annet med tanke på merkevare. Når produktene blir likere, må man finne andre elementer å skille seg ut på og selge på.

– Hva skjer i forhandlerapparatet?

– Vi har fremdeles 17 spesialiserte nyttekjøretøyforhandlere, og jobber nå med å spisse spesialiseringskravene – som egentlig er mer en mal, enn strenge krav. Tanken er å lukke verdikjeden ytterligere. Ikke nødvendigvis fordi vi skal tjene mer penger, men vi tror kundene ønsker å kjøpe alt på ett sted.

– Hva legger du i å «lukke verdikjeden ytterligere»?

– At vi håndterer mer av innredning og påbygg selv, det vil si både norskmontert utstyr og fabrikkmontert utstyr. Vi kjøpte Iseveien Services AS i 2021, som er spesialisert på innredning av varebiler og minibusser, og har fra før Møller Logistikk på Bekkelaget og Møller Biltilpasning som samkjøres. I sum gir dette en god logistikkavdeling som kan gjøre norske tilpasninger, og skape bedre og mer effektive løsninger for kundene.

"GAMMEL" TRAVER: Volkswagen Transporter vil fremdeles utgjøre betydelig volum for Volkswagen Nyttekjøretøy. Etter hvert blir også denne modellen elektrisk, bekrefter Håkon Wirak.

– Gjør dere mer «spissing» av spesialiseringen ut mot kunde også?

– Vi er ganske spisset mot nyttekjøretøy allerede, men det er alltids rom for forbedring. Konkurransen blir ikke mindre i årene som kommer. Så er spørsmålet om man selger mest på pris, eller om man selger på andre ting også. Våre varebiler er relativt kostbare, men så får man igjen tilsvarende mer i bruktmarkedet. Jeg velger å tro at kunden ikke alltid kjøper det billigste.

– Hvor i verdikjeden faller flest kunder ut, og hvorfor?

– De fleste kunder som faller ut gjør det på servicemarkedet. Jeg tror veldig på det med å holde kundene på veien. Man trenger ikke holde døgnåpent på verkstedet av den grunn, men for eksempel jobbe flere teknikere på en bil. Da blir bilen kanskje ferdig mens kunden kan sitte og jobbe med dataarbeid i mellomtiden, i stedet for å måtte lempe alt utstyr over i en leiebil for en kort midlertidig periode. Nyttekjøretøy er et arbeidsredskap som eieren skal tjene penger med. Det å redusere nedetiden for en slik bil er noe vi kan differensiere oss på. Der tror jeg hele bransjen har noe å hente.

– Hva blir totalmarkedet for varebiler i 2023?

– Vi tror på 36.000 registreringer. Det blir nok et år som avhenger av hva man får tilgang på av produksjon. Samtidig tror jeg vi får tilgang på mer produksjon i år enn vi gjorde i fjor – om det ikke kommer noen flere store overraskelser. Det siste året har vist oss at registreningsstatistikken påvirkes av faktorer vi ikke rår over.

– Hva er egne ambisjoner for 2023?

– Over 30 prosent markedsandel på OFV-statistikken for grønnskiltede varebiler. Der bør vi være, sier Wirak – og har dermed lagt listen for sin etterfølger.

Volkswagen Nyttekjøretøy

Importøren er en del av Harald A. Møller-konsernet.

Totalt 11 ansatte hos importøren jobber dedikert med Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Har 73 forhandlere i Norge med salgskontrakt og 82 servicepunkter.

Av disse er 17 spesialiserte Volkswagen Nyttekjøretøy-forhandlere, med dedikerte selgere og mekanikere.

Seks forhandlere er Volkswagen Nyttekjøretøy Senter, der varebilvirksomheten er helt adskilt fra personbilene, i egne lokaler.

Powered by Labrador CMS