Grønne politikere i Tyskland er ikke fornøyd med skrotpremien som skulle føre til færre fossildrevne kjøretøy på tyske veier.

Kritikk av tysk skrotpremie

Ved juletider I fjor fikk den tyske samferdselsministeren, Andreas Scheuer, innført en skrotpremie for tunge biler. Målet var å fremme utviklingen av mer miljøvennlige kjøretøy.

Det fantes noen program som skulle fremme moderne, bærekraftige konstruksjoner for ett år siden. Men de var helt utilstrekkelige.

I forkant av en konferanse med produsentene av tunge biler og busser sa Scheuer derfor at han ville forsøke å få på plass et program som belønnet utskifting av gamle biler.

Det ble virkelighet allerede under budsjettet for 2021 og nylig spurte De Grønnes parlamentarikergruppe i Forbundsdagen om hva dette programmet hadde resultert i til nå.

Svaret var at det pr. 1. juli i år var betalt ut litt over 60 millioner euro. 59,6 millioner var betalt ut til skrotbiler som ble byttet inn i ny dieselbil. 2,6 millioner gikk til de som byttet til en gassdrevet.

Opprinnelig var lastebil-hjelpen en del av en milliard-tung pakke som ble vedtatt dels for å støtte tysk bilindustri i den problematiske korona-tiden, dels for å fremme de mer klima-vennlige bilene.

Som elbil-subsidiering blant de lette har ordningen virket bra, men da det viste seg at lastebil-programmet ikke hadde medført en eneste batterielektrisk eller hydrogen-drevet ny bil på veien gjentok miljøorganisasjonene sin gamle innvending.

Opprinnelig hadde de vært kritiske fordi tiltaket også subsidierte dieselbiler.

-Og nå ser vi klart at dette bytte-programmet som Andreas Scheuer lanserte i virkeligheten viser seg å være en skjult støtte til veitransport-bransjen, kritiserte Matthias Gastel. Han er De Grønnes transport-talsmann i Forbundsdagen.

Når det gjelder klimavern er ordningen så å si uten effekt, mente han, siden mer enn 96 % av subsidiene går til konvensjonelle dieselbiler.

-I stedet for å investere i miljøvern går 100 % av skattebetalernes penger til fossil transport-teknologi som overhodet ikke har noen fremtid, var hans konklusjon.

Programmet lever imidlertid videre.

Powered by Labrador CMS