-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bring stoppet for ulovlig kabotasje
Med sitt nettverk av transportleverandører har de store speditørene maksimale forutsetninger for systematisk å sette kabotasjeregelverket ut av spill. Er de hevet over loven?
Bring Frigo, eid av Posten Norge, ble denne uken stoppet på Voss mistenkt for ulovlig kabotasje.
En innleid polsk transportør skal etter Postens opplysninger ha gitt feilaktige opplysninger om hvorvidt de hadde lovlig mulighet til å påta seg oppdraget.
- Det er helt uakseptabelt at det har skjedd et tilfelle av ulovlig kjøring i virksomheten vår. Det skal selvfølgelig ikke forekomme, sier informasjonssjef i Posten, Hilde Ebeltoft-Skaugrud, til NRK.
Hun legger til at Posten normalt har kontraktfestet med sine utenlandske transportører at de skal følge kabotasjereglene i Norge.
- Dersom det skulle vise seg at transportøren har brutt regelverket, vil vi umiddelbart avvikle vårt samarbeid med transportselskapet, uttaler Ebeltoft-Skaugrud videre.
Akkurat den undersøkelsen er for YrkesBil nær totalt uinteressant. Det er i så fall en enkeltovertredelse, en pølse i slaktetiden.
FOR:
Det vi gjerne skulle ha sett at Posten Norge svarer på, er om de gjennom sitt nettverk har satt seg i stand til kontinuerlig å bestille lovlig kabotasje til sine transportoppdrag?
Posten og Bring vil, teoretisk sett, gjennom sitt store volum til en hver tid ha tilgjengelige lovlige kabotasjebiler i Norge. Ergo kan man ved hjelp av systematikk sørge for at hver enkelt bil og transportør meget vel kjører lovlig. Vinn-vinn, som det heter på bisnisspråket. Vi kjøper billig, du kjører lovlig.
Men har dermed Posten som transportformidler samtidig sitt på det tørre – hvis de på permanent og løpende basis tjener penger på kabotasjetransport?
Den juridiske nøtten er jo at Posten gjennom sin kommersielle størrelse og konstruksjon først forflytter ansvaret over til sine underleverandører (ved å kjøpe transportjenestene i stedet for selv å eie bilene).
Og at man deretter bruker mange små leverandører, som dermed ganske enkelt og lovlig løser opp kabotasjeansvaret som sukker i tevann.
Kanskje er det lovlig etter jussen - men det er garantert ikke etter hensikten med regelverket.
Dette er kabotasjeregelverket slik Samferdselsdepartementet formulerer det:
En utenlandsk transportør kan bare frakte gods mellom to steder i Norge dersom det foreligger et spesielt grunnlag for det. Transportører fra EØS har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.
Kabotasjetransporten må utføres i forbindelse med en internasjonal transport for å være lovlig. Dette betyr at transportøren må foreta en grensekryssende transport inn i Norge hvis han ønsker å utføre transport i Norge. Det er altså ikke adgang for en transportør til å komme til Norge uten last, for så å drive innenlands transport (kabotasje) i landet.
Kabotasje kan kun utføres i en begrenset periode, og det må ikke skapes en permanent eller løpende aktivitet.
Basert på ovennevnte legges til grunn at transportører med fellesskapstillatelse fra et annet EØS-land vil – når de har utført internasjonal godstransport til Norge - innenfor en tidsperiode på 7 dager regnet fra tidspunktet da den internasjonale lasten ble losset i Norge, kunne utføre inntil 3 innenlandske transporter med samme kjøretøy. Deretter må transportøren ut av landet.
Dersom en utenlandsk operatør ønsker å drive permanent eller løpende transport i Norge, må vedkommende etablere seg i landet etter gjeldende regler og søke løyve for nasjonal transport.
Fra 1. juli 2011 regnes kabotasje kun å være i samsvar med gjeldende regler hvis det, i tillegg til dokumentasjon for det internasjonale oppdraget, legges frem klart bevis for hver kabotasjetur som er utført i Norge i samsvar med forskrift om internasjonal person- og godstransport, samt kabotasje av 26. mars 2003 nr. 402 § 2a.
OBS! For de nye EØS-landene Romania og Bulgaria gjelder det i en overgangsperiode forbud mot å drive kabotasje i Norge. Tilsvarende forbud gjelder for norske transportører i disse landene. Forbudet gjelder til 1. januar 2012.